Är det stor skillnad på smör och smör?

Startat av Andreas, 2008-04-19 06:45

Föregående ämne - Nästa ämne

oyvindvagen


oyvindvagen

När vi ändå pratar smör och eftersom det är sparrissäsong måste jag tipsa om världens godaste sparristillbehörssmör som jag gjorde här om veckan till hörbar förtjusning bland gästerna:

Ingredienser:
100 gr ekologiskt smör
50 gr pinjenötter
50 gr parmesan eller grana padano
1/2 ekologisk citron (skalet + saften)
2 msk vitt vin
havssalt

1) Ta fram smöret och låt det ligga framme tills det får rumstemperatur
2) Rosta pinjenötterna i torr stekpanna
3) Riv osten (fuska för guds skull inte med färdigriven, vill du komma billigare undan riv västerbottenost istället t ex)
4) Skölj citronen och strimla skalet (bara det gula)
5) Tärna smöret fint och lägg i en skål
6) Häll över den rivna osten
7) Häll över det rivna citronskalet
8) Pressa över lite av citronsaften
9) Höll över vinet
10) Vänd ner de varma rostade nötterna i smöret och rör om
11) Ställ in kylen eller frysen så att smöret stelnar.

Servera med stekt eller grillad grön sparris alternativt som dipp till kokta färska kronärtsskockor.

agnetasch

Delrapport från projektet "Göra smör av Creme Fraiche Tradition"
Igår vispade jag creme fraichen tills den klumpade sig. Hela klabbet har stått o självrunnit i kylskåpet över natten. När jag smakar på det smakar det för syrligt;man måste nog tvätta det o naturligtvis salta lite. Än så länge är det inte gott :-\

agnetasch

När jag hade tvättat smöret blev det lite bättre o smakade mer "smör"men fortfarande inte speciellt gott. Jag saltade försiktigt o vips blev det ettersalt. Fram med badbaljan igen.
Konsistensen är inte bra; grynigt o konstigt. Det går inte att bre en smörgås med det t.ex. Fånigt experiment!
Till slut pressade jag en massa vitlök i det o åt upp det till gårdagens grillkött ;D
Tips; gör aldrig smör av Creme Fraiche Tradition.

Skogis

Kan väl alltid sparka igång en gammal tråd :)
Min far blandade alltid sitt "bredgott" själv och det är väl därifrån jag fått smaken för smör.

0,5kg normal eller extrasaltat rumsvarmt smör vispas ihop med 4dl matolja av eget val.  Vill man lyxa till det kan man alltid blanda ner lite flingsalt som blir saltgömmor i smöret. Klart!

Sen står det 0,5kg smör och puttrar på spisen just nu, ska bli ghee. Fick ju prova klarifierat smör från Arla men kommer att fortsätta med den egenproducerad ghee, syndigt gott!

kurt

Det Norska mejeriet Tine säljer olika sorter smör t ex Tine Ekte Smør, Kvitseidsmør, Tine Setersmør. Men i praktiken visar det sig vara precis samma smör, bara olika salthalt (och ibland extra färgämne)!

http://e24.no/naeringsliv/maaemo-kokk-mener-tine-farer-med-smoer-lureri/23261588

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal