Min favoritkniv / mina knivar! Berätta om dina knivar i denna tråd!

Startat av Sweber, 2007-09-28 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Tage

Vet inte om denna tråd är så aktiv länge men min älskling heter Hattori HD-5 Santoku  8)

MattiKattila

Citat från: Tage skrivet 2013-05-03 18:34
Vet inte om denna tråd är så aktiv länge men min älskling heter Hattori HD-5 Santoku  8)


Oh en sån tänker jag åxå köpa om några dagar, är den bra? Eller vad tycker du om den och vad använder du den till mest? :)

Tage

Citat från: MattiKattila skrivet 2013-07-09 02:34
Oh en sån tänker jag åxå köpa om några dagar, är den bra? Eller vad tycker du om den och vad använder du den till mest? :)


Hej! Den är jättefin verkligen. Har använt den till det mesta och är hur nöjd som helst. Dock så tänkte jag
köpa en annan nu för daglig bruk och Hattori kan man alltid slänga fram när gäster kommer över ;)

Peter Engström (Ebhen)

Det här med köksknivar ligger mig varmt och hjärtat och är något som ständigt är på tapeten hemma där jag har en sambo som är i bästa fall måttligt intresserad. ;) Främsta orosmomentet är att hon gärna är lite ovarsam med dem och har kört dem i diskmaskinen då och då... Nåja, inte det som jag tänkte ta upp här dock. :P

Jag har köksutbildning i ryggen men har aldrig jobbat som kock men väl inom branschen i 20 år. Älskar att laga mat och har förstått vikten av vassa och bra verktyg. :)
I min samling idag så har jag knivar av 5 olika märken tror jag. Allt från IKEA till Global (G5) och av varierande kvalitet och känsla. Till min förvåning så är inte Globalkniven min favorit trots att en har ett bra rykte. Kvaliteten är säkerligen inget att orda om men mitt störta problem är att den är för smal, den ligger inte skönt i handen och ska jag jobba länge med den så får jag skavsår. Jag håller väldigt långt fram på kniven oftast så det har nog med det att göra då dess profil är väldigt avsmalnande. Favoriten är faktiskt en grönsakskniv jag fick i något julklappspaket från jobbet. Nån dansk design tror jag som jag inte minns märket på men mycket skön att jobba med iaf. :)

Jag har märkt att många knivar också blir slöa olika fort. Nu har väl det att göra med hur ofta man använder dem men jag tror det också har med materialet att göra. Diskuterade det med min tama knivslipare här under hösten och han håller med helt. Det är olika hårdhet i stålet som påverkar. Ikea-kniven var faktiskt den som var hårdast konstaterade han då den tog längst tid att slipa till. Inte vad man skulle förvänta sig av något som faktiskt klassas som av sämre kvalitet... (No offense Ingvar!) ;) Min köttkniv jag ärvt av min far som jobbat på Farmek en gång i tiden är den mest dödliga och en fröjd att använda när den är nyslipad. De gjorde bra grejer förr minsann. :)

Mitt nästa projekt är att sakta byta ut svärföräldrarnas eländiga och slöa plåtknivar som är livsfarliga att skära med. Hu... Nä, ett par bra knivar och ett skärpstål blir nästa födelsedagspresent. :P

/Ebhen

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal