Varför rostar grillen? (även vård & förvaring av grillen)

Startat av Andreas, 2007-05-11 08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Kurtson skrivet 2007-05-10 17:40
Landmann kan man säga mycket om. det blir ett bra grillresultat, men det är inte någon ...
termometer som visar lockets temperatur, i skalan varmt eller kallt.
gjutjärnsbrännare som rostar snabbt om det inte används ofta. kostar 400 kr styck att byta, eller så är det icke rostfria som försvinner över vintern.


Det här med rostiga brännare, beror det i första hand på saltrester från matlagningen? Borde i så fall gå att bromsa med rengöring?

Rent generellt, är det någon av er som brukar gå igenom sin grill årligen och tvätta, putsa och fetta in?

Hur förvarar ni grillen över vinter/lågsäsong?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vi ställer vår gasolgrill på glasverandan på vintern,så om strömmen går har vi som ett litet nödkök där.Eftersom grillen har sidobrännare kan vi både koka o steka.Sätter man sen på infravärmen blir det riktigt mysigt(Göteborgsvinter alltså)Den här lösningen införde jag efter ett strömlöst nyår med stort kalas där jag stod en evighet o stekte bröd på värmeljus (o envis som en gris var hon)

Kurtson

jag brukar rengöra min ordentligt en gång i månaden, ta ur och tvätta/diska allt.
lågsäsong? när är den :)

Gjutjärnsbrännarna kan man iofs använda piprensare med ett tag, men annars är det bara att peta med ett öppnat gem och liknande.

det är bättre att låta fettet från tidigare grillning vara kvar och bränna bort det vid nästa användningstillfälle...

Andreas

Mjo fast tror du inte att fettet du låter vara kvar innehåller salt från det du grillar varvid du gynnar rosten?

Vad diskar du grillen med förresten? Diskmedel?

Agneta: smart det där med nödkök. Blev brödet genomgräddat på värmeljusen?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

jag använder yes, även om det står att man bara skall ha varmt vatten och milt diskmedel.

agnetasch

Andreas:Kanske inte riktigt genomgräddat,men i alla fall godare än den gången i en kolonistuga då jag rostade bröd på elgrilltändaren.GÖR INTE DET.Sotzebror är namnet på den maträtten.

Andreas

Kurtson: Menar du att Yes inte är milt diskmedel?

Agneta: (Nu är detta lite på sidan av ämnet, men rostade du verkligen direkt på elgrilltändaren? Tror det hade fungerat rätt bra annars om du haft en gjutjärnsstekpanna ovanpå.)  Rengör du aldrig din gasolgrill?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ang sot-zebrorna;det fanns ingen stekpanna tillgänglig vid tillfället(dessutom spelade min experimentlusta in) ;)
Ang rengöring av grill; det som är löst på grillen slänger vi i sjön. Vatten+tid är ju det bästa rengöringsmedlet,så allt vi vill tvätta binder vi ett snöre i o låter ligga i sjön lagom länge (grillgaller, plastmöbler, mattor, pengar 8) m.m)


Andreas

Agneta, menar du verkligen att alla gamla ingrodda grillrester löses upp i er sjö?!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ja det gör dom.Antagligen ligger det någon kemisk-teknisk fabrik med orenat utsläpp uppströms  ;D


Kurtson

det är små fiskar i sjön och de äter upp resterna på gallret!

det är en gammalt sätt att kasta grillgallret i sjön på kvällen så är det rent på morgonen, gissa om jag får sälja många galler till grillar som folk har på båtarna när folk haft bråttom att lämna öarna på morgonen i skärgården. :) :) :)

Urban

Det är inte så att du rekommenderar dina kunder att göra på detta vis så att du får sälja mera galler?  ;).

Kurtson


agnetasch

Urban:Jo,vi badar i sjön.Av någon anledning är inte vårt konto för tvål o schampo så stort.Eller badskum. Dricksvattnet tar vi där också ;D

Urban

Du kanske rent skulle kunna markanadsföra detta sjövatten som ett universalmedel?.
Ett vatten som botar smittkoppor, rengör grillgaller och har helande effekt på trasiga gräsklippar-motorer mm. ;D

agnetasch

JONSEREDSVATTEN,jo säkert skulle det ju ha effekt på speciellt gräsklippar-motorer.

Andreas

Ingen som använder specialprodukter? Inte för att jag sett det, men jag misstänker att det finns specialprodukter just för grillrengöring..? Ugnsrengöring?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

weber har lite olika, men de är mest för att rengöra utsidan på grillen.
grillens värme är nog det bästa sättet, bränn bort skiten.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal