Weber - varför inte kvalitet helt igenom?

Startat av Andreas, 2008-05-29 12:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag har varit ute och kikat lite på webers brikettgrillar. Själva klotet med ventiler och handtag känns rejält men i övrigt är jag inte imponerad:
¤ One-Touch Gold för 1900 kronor http://www.weber.eu/smartsite.dws?id=11252 Benställningen känns racklig och ostadig och ger ett klent intryck.
¤ One-touch platinum för 3000 kronor http://www.weber.eu/smartsite.dws?id=11253 Arbetsbordet av termoplast utstrålar billig trädgårdsmöbel och samma med de gråa plastbitarna längst nere på benställningen.

Jag begriper faktiskt inte, det här är inga lågprisgrillar så varför satsar inte Weber på kvalitetskänsla helt igenom? Eller bryr sig folk i allmänhet inte om de detaljer jag tar upp, för alla verkar ju hylla Weber?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, begå nu inte misstaget att blanda ihop kvalie med kvalitetsintryck. Benställningen på min one touch gold 22,5" ÄR racklig, men inte ostadig. Den ramlar inte omkull och den går inte sönder. Den håller, men KÄNNS lite racklig. Dålig kvalitetskänsla men bra kvalitet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Dennis Lundin

Instämmer med sweber.
Jag äger själv http://www.weber.eu/smartsite.dws?id=11253 och den håller vad den lovar och mer. Bordet tål hård påverkan av solen utan att blekas nämvärt. Jag har haft min stående i solen i 3 år och fortfarande går den att göra rent fint och lätt. :)

Mr.Barbeque

Tyckte förut också att Weber borde haft ett bord i trä eller nåt, men plasten är ju trots allt enkelt att hålla ren och så.. Och funktion är ju ändå viktigare än design, även om grillen såklart gärna får se trevlig ut!

Kurtson

Weber har haft bord av trä, men trä kräver underhåll men det ger folk inte trät.
så efter flera år så fick man gnäll om att det var dålig kvalite på trät...så då började man med plast.

benställningarna kan kännas rackliga och borde även i mitt tyckte vara lite kraftigare, men stabila är de.

platinumgrillen är riktigt stabil, liksom performern....


agnetasch


Andreas

Jojomen det ÄR väldigt många som gillar Weber :) och jag gnäller ju egentligen bara på detaljer.

För mig är kvalitetskänsla en del av begreppet kvalitet. Både benställningen och plasten håller säkert men vad jag som sagt inte förstår är hur Weber resonerar när de släpper ut produkter med detaljer som utstrålar billighet. Visst är funktion viktigast men i dessa tider av superstylad heminredning är design och känsla inte långt efter.

Att göra ett mer stabilt underrede kan inte kosta många tior i produktionsled och kunde inte plasten bytas mot nån typ av laminat om nu trä är för underhållskrävande? (Inte för att jag begriper varför det skulle vara svårare att underhålla lite trä på grillen än trädgårsmöblerna i trä.)

Kurtson: Hur såg det träbord Weber hade förut ut och vad var det för slags trä, minns du eller finns det nån bild på nätet?

Har Webergrillarna exakt samma utförande i alla länder eller har de kanske mer exklusiva brikettgrillar i nåt annat land?
Den som inte frågar får inga svar.

Dennis Lundin

Andreas: Börjar du fundera på att IMPORTERA en grill? :)
Vad gäller träbord, har du sett vad många utemöbler som INTE underhålls? Rätt mycket fler än dom som verkligen gör det, tyvärr.

Kurtson

Jag kan säkert skanna in någon bild...vet tyvärr inte vad det var för trä, för de gamla grillarna som haft trä har folk bytt ut handtag och sidobord på mot nyare trä.
grillarna är för övrit lika i alla länder.

Andreas

Synd att de är lika, det är roligt när produkter skiljer sig åt och man kan se vad som prioriteras i olika länder.

Och jo jag skulle faktiskt kunna tänka mig att importera en grill...
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Har nyligen köpt mig en One Touch gold 57 cm,kanon grill mycket nöjd med den när man grillar indirekt.
Men jag håller med om att dom kunde gott lagt ner lite mer tid på benstativet känns lite ragnligt ;D annars nöjd med allt det andra :)

Andreas

Här är lite mer Webergnäll: Weber performer har en monteringsanvisning med bilder som inte stämmer. Och att termometern i locket i huvudsak är graderad i farenheit med skumma ojämna celsiusvärden undertill är riktigt uselt.  >:(
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

Man bör veta att europa står fortfarande för en väldigt liten del av webers försäljning.
förra året tror jag hela europa stod för 1-2 % av deras försäljning.
men klart att det borde finns an europeisk termometer

Andreas

Bara 1-2% i Europa, det lät otroligt, kan det verkligen stämma, Sverige är ju helt nerlusat av Webergrillar?!

Och ännu mer webergnäll: jag köpte en webergrillborste  häromdan och den dumma etiketten var av en typ som inte gick att få loss... Jag hade inte tid meckla och tjafsa så nu sitter fula missprydande etikettrester på borsten.  :(
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-01 11:27
Bara 1-2% i Europa, det lät otroligt, kan det verkligen stämma, Sverige är ju helt nerlusat av Webergrillar?!

Och ännu mer webergnäll: jag köpte en webergrillborste  häromdan och den dumma etiketten var av en typ som inte gick att få loss... Jag hade inte tid meckla och tjafsa så nu sitter fula missprydande etikettrester på borsten.  :(

Jag har provat deraas grillvantar och dom är urusla. Jag gillar inte grillborstarna heller, jag får byta varje år. Jag köpte en noname-borste på maxi på grillrean (50%) för 15kr och den brukar oxå hålla en säsong.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Jo efter några gångers användning tycker jag själva borsten på borsten känns lite vek, är det det problemet du också haft med dina webergrillborstar?
Den som inte frågar får inga svar.

Naturlignorr

Amerikansk kvalitetsgrill tillverkad i Kina.
Sedan något år tillbaka så tillverkas många av Webers grillar i Kina mad allt vad det innebär...
Jag tycker trots det att de håller god kvalité (har själv 2st One-Tuch Platinum 57cm).
BBQ Guru som grillar ofta

Andreas

Kina där ser man, framgår det nånstans tydligt var respektive Weber-modell är tillverkad? (På kartongen/i användarhandboken/webers officiella webbsidor?)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Mer Webergnäll: Var och köpte en 10 kg påse weberbriketter igår men det fanns inte en enda påse hos återförsäljaren där inte ovansida och handtag på påsen var alldeles sotiga. Behöver jag säga att händerna blev smutsiga av att lyfta in briketterna i bilen?  >:(

Får Weber ingen feedback på sånt här från sina återförsäljare?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

Oj, var ett tag sedan jag var här...Men så sitter man med ont i ryggen och en nygrillad burgare i handen...
Ovanligt många påsar går sönder redan i transporten till butikerna och problemet är uppflaggat...

Grillborstar som inet håller med än något år...
jag sliter ut 1-3 stycken per år och annars skulle jag nog byta dem ändå... lagom fräscha efter ett tag med gammalt fett och smuts..

Har också hört att en del delar görs i kina, men vet dock inte vilka grillar det gäller, skulle tro att det är compactmodellerna och 47"an.

Det här med att europa står för liten del av försäljningen. Weber är otorligt stora i USA och det bor några miljoner fler människor där än i sverige och här så är weber bara stora i storstadsregionerna och längs kusten, i landet säljs mest andra grillar...
så även om det säljs en del är vi inte en gigantisk marknad...
tyskland vet jag är stora, , danmark likaså (betydligt mer än sverige) och många eu läner är på tillväxt så det ändras nog snart  hur marknaden ser ut.
Skall bli kul att se vad nästa år kommer ge, det kommer en uppgraderar mountain cooker smooker, rykten om en 67"a m.m.
Jag får väl skvallra mer när jag fått info om kommande års sortiment.



.

Sweber

Andreas, jag vill förtydliga att jag inte tycker att Webers borstar är dåliga, bara att dom inte är mycket bättre än de riktigt billiga som man kan köpa på tex Ica Maxi. Om jag ska betala det höga pris som Webers borstar kostar, vill jag att de ska vara mycket bättre än de billiga. Jag antar att du menar att borsten på borsten (!) slits snabbt och det är precis det som är problemet.

Kurstson, har du något omdömme om de nya weberbriketterna? Jag tycker att förra årets "heat beads" var bättre, färre trasiga briketter, lättare att återanvända, dom nya är mjukare och går lättare sönder när man ska fylla på tändröret med begagnade briketter. Värmemässigt är dom väldigt lika.
(Hur har det gått med ditt trasiga objektiv?)

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

macce

På tal om weberbriketterna så hörde jag av Webers representant här i Helsingfors att bindmedlet skall bytas till nästa år. Jag han tyvärr inte just då fråga mera ingående om saken så man får väl vänta och se.

Jag är nog av samma åsikt om Webers grillborstar. Man kan köpa borstar för under halva priset som håller samma kvalitet.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Jonas

Är  nyfiken på Webers grilltermometer, den trådlösa som man kan ha i fickan typ.
Nån som har provat ? Håller givaren med kabel att ligga länge i värmen som en grill avger ?

Kurtson

Yupp, inga problem, dock skall den inte klämmas mellan lock och balja utan intras genom venthålet.
den kan tappa kontakten iblöand men de kommer upp igen.
I ärlighetens namn tror jag det är oregon som gör dessa och det finns liknande på marknaden från andra tillverkare.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal