WSM (Weber Smokey Montain) och liknande rökgrillar

Startat av Sweber, 2007-06-19 11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Är det någon här som äger en WSM, eller har erfarenheter av att använda en? När man bbq-grillat på en weber kettle ett tag känns WSM som ett logiskt steg. Den hyllas ju som bekant på vissa sajter i USA som tex http://www.virtualweberbullet.com/, men min undran är om den är lika lättanvänd som dom där bbq-tokiga amerikanarna påstår.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Jag är också sugen på en sådan..
Spontant så tror jag verkligen på att den är så bra som amerikanerna säger pga. att jag hittils aldrig blivit besviken på en Weberprodukt.
Men det hade varit kul om vi hade någon meddlem här som provat den..

Andreas

Jag har aldrig hört talas om den produkten, jag snabbsökte efter en bild och det ser ut som en klotgrill med ett långt rör mellan varje halva.

Vad är fördelarna med en sån?

Vad kostar den?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det vore kul att få reda på mer om denna modell.. Kanske Herr.Kurtson har lite info om denna?

Kurtson

Lite kan jag...
ÄGER en ...
Den är smidig och gör man bara som på virtualweberbullet.com så fungerar det utmärkt.
har testad den några gånger men jag tänker jobba mer aktivt med den i sommar, om jag bara får vara hemma en hel dag utan avbrott.
Det är ingen storsäljare, men jag har sålt 3 st i år, kostar 2499 med överdrag.

Sweber

Vad har du provat att göra i den? Har du moddat den?

(När ska du sälja den? ;))
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Vad är det för skillnad på en WSM o en rökgrill som man köper på Harald Nyborg för 499:-? Nu menar jag funktionen o inte kvalitet o ev garantier.



Agneta: Bytte bara till en större bild

/Ubbe

Andreas

Bra fråga Agneta, det vill jag också veta.

När vi ändå håller på skulle jag även vilja veta vad den funktionella skillnadnen är mellan en rökgrill och Jula-röken som Elka beskriver här http://matforum.nu/index.php?topic=267 ..?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Kurtson: Vad använder du den till?
Kan du se vad som skiljer dom olika modellerna åt dvs. den Agneta la in en bild på och på Webers

agnetasch


Kurtson

spontan skillnad... design?
Seriöst tror jag inte det skiljer så mycket.
jag testade revbensspjäll på den för... 2 år sedan....
den är lite krockskadad så jag fick den billigt....
jag har jobbat lite för mycket så den har inte fått den tid som krävs, jag räknar mig som nybörjare med den.

http://www.smartfritid.se/smokers.htm är också en trevlig produkt...

Andreas

Så i grund och botten är alltså WSM/Harald Nyborgs rökgrill bara lite mer designade Jula-rökar? Det var ju intressant.

Såg att WSM har 2 st 47 cm runda grillgaller. Jula-röken har tre st, skulle gissa, 40 cm rektangulära galler. Fördelen med Jula-röken är att man kan ha galler på 4 valfria positioner, för om jag förstår saken rätt går de bara att ha på två fixa ställen i WSM?

(Smartfritid-sidan var uppe i kallrökningstråden också. Undrar just om hela denna tråd egentligen är en tråd för rökningsavdelningen...)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Ursäkta en dum fråga, men hur använder man en sån där rökgrill? I med briketter i botten, lite spån ovanpå och bara tuta och kör?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Sedan mannens "riktiga" rök rasade av ålderdomssvaghet har han varit lite vilsen o inte förrän han fick tag på Harald Nyborgs rökgrill har han varit nöjd.Han värmer upp med briketter,matar sedan på med våt ved av lövträ(mest al) o rökspån.Sen håller han på så o stoppar in mer av dessa grejer tills maten är färdigrökt.
Fiffig sak;röken står på ett trädgårdsbord utanför ett av glasverandans skjutfönster.Lätt att titta till den om man är inomhus den dan,men ingen rök kommer in i huset.

Kurtson

tanken är att grilla långsamt, 4-6 timmar...
du får riktigt mört kött!

Kari

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-02 10:37
Vad är det för skillnad på en WSM o en rökgrill som man köper på Harald Nyborg för 499:-?
--klipp-


Om man ser till det estetiska så är Harlad Nyborgs rökgrill en snyggare sak att ha trädgården... Jula har som jag kan tolka, lite mer plats inne i röken.

Var det någon som testat Haralds? Vad är det för röksats man skulle köpa till man hittar på deras hemsida? Nån som har måtten?

Admin: OT?  ;)

agnetasch

Om man döper om tråden till "WSM och dess kopior" är vi inte OT ;)
Röksats,rökset,startset,kärt barn har många namn:Startset till gourmani grillen innehållande 1 kg rökspån, 1 köttermometer, rökkrokar och en "komma igång cd"
Gallren är 44 cm i diam.Är du intresserad av höjden får du vänta tills det slutat regna så jag kan gå ut i boa o mäta ;D

Kari

Vid tillfälle, gärna. Mät från marken till toppen och marken till där locket börjar luta. Så det regnar? *ler men försiktigt*

agnetasch


agnetasch

elka:nu har jag trotsat vädergudarna o varit o mätt rökgrillen. Jag börjar nerifrån;benen är 17 cm,från marken till lockets "botten" är det 60 cm,från marken till lockets "krök" är det 76 cm o från marken till toppen är det 79 cm.Gallren är inte alls 44 cm utan 40 cm  >:(
Mannen gillar att röka med den men vi har aldrig grillat i den eftersom ingen av oss gillar BBQ-smaken. Så grillegenskaperna kan jag tyvärr inte uttala mig om.Nåt mer?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal