Insta-cure #1 #2 Praugue powder #1 #2 Salpeter ?

Startat av Gilius, 2008-01-22 14:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Gilius

Hej,

Håller på med ett projket att göra Breasola, i mycket av dessa recept förkommer Insta-cure mm. Verkar vara svårt att finna i sverige men finns det ersättningar ? Verkar vara 6,5% Sodium Nitrate och resten salt, det fanns tidigare en produkt som hette salpetersalt, någon som vet hur den är sammansatt.

Jag undanber mig en diskussion angående nitriter och nitraters nyttighet etc, det kan finnas en annan tråd om detta i så fall.

/gilius

agnetasch

Colorozosalt används flitigt av jägare, det är ett nitritsalt för livsmedelsindustrin, kan det vara något för dig?
Det kan vara svårt att få tag på, någon mumlade om apoteket o den här firman har haft, fast säckvis:
http://www.nimaab.se/
Själva tiggde vi till oss lite hos en charkbutik som tillverkar lite egna grejer.

agnetasch

Hej igen
Hittade lite matnyttigt om salpeter o hemgjorda charkuterier på Tasteline:
"Salpeter är till för att ge korven en aptitlig (röd) färg, samt för att hindra bakterietillväxt. Finns i kryddhyllan i vanliga affärer.
Ännu bättre än salt + salpeter är nitritsalt, som består av 99,5% vanligt salt och 0,5% natriumnitrit. Det kan däremot vara knepigt att få tag på. Fråga en charkuterifirma eller köttaffär. Natriumnitrit är ett starkt gift för både mikroorganismer och människor, men i köttet omvandlas det kemiskt till salpeter samtidigt som det håller bakterierna i schack. Natriumhalten gör det mer antiseptiskt än salpeter, som ju är en kaliumförening"

Andreas

Vad blir skillnaden i slutresultat om man bara helt enkelt använder vanligt salt?
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Som jag tolkar det sker en kemisk förändring av salpeter som gör att den verkar under lång tid. Tror att det skulle behövas en större mängd salt för att göra samma jobb och det klarar inte råvaran av smakmässigt.

Jag blandade till ett salt som består av 6,5% Salpeter (Sankta Maria) och salt, detta är NaNO3 som skall fungera på rätt sätt, om jag förstår kemin rätt så skall dessa nitrater bli till nitriter under hela torkningsprocessen och då skydda mot bakterietillväxt. Kanske finns någon som kan denna livsmedelskemi bättre ?

/gilius

Tommy

Hej!

Här är en sajt som säljer praguepowder som egentliger är nitritsalt.

http://www.zatasprodukter.e-butik.se/?cat_id=62

Håll tillgodo

/Tommy

agnetasch

Jag visade mannen (jägare) Zätas sida. Han gick i taket av glädje när han såg saltet! Och saltsprutor också; här blir det julklappar till den jagande släkten!

Tommy

Jag bor i Mölnlycke utanför Göteborg och har så mycket älg och rådjur i min trädgård att jag skulle kunna fälla dem med saltspruta;-/

/Tommy

Tommy

Ett ställe att inhandla det mesta för korvtillverkning och köttbearbetning är www.sausagemaking.org i England.
Jag har aldrig varit med om snabbare hantering än här! Jag beställde grejer på en tisdag och betalade med Visa. På torsdag låg det på mitt paketutlämningsställe!!!

/Tommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal