Hur fungerar pizza på grillen?

Startat av Andreas, 2007-05-23 09:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag testade för en tid sedan pizzasten i vanlig ugn med gott resultat här:
http://matforum.nu/index.php?topic=16.0

Men hur fungerar det med pizzasten på grillen? I en grill har man ingen övervärme så visst blir det väldigt bleka pizzor på ovansidan då?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-23 09:39
Men hur fungerar det med pizzasten på grillen? I en grill har man ingen övervärme så visst blir det väldigt bleka pizzor på ovansidan då?


Jag tycker idén med en pizzasten på grillen är kanon, här hemma gör vi mycket egna pizzor, kanske kan man lägga pizzastenen direkt på kolen och pizzan därpå, sen klä in gallret i aluminiumfolié för att få ett "värmetak"!? *klurar vidare*

agnetasch

Kan man inte göra inbakade pizzor som går att grädda på bägge sidor?Köpta pizzor viker man dubbla o fäster ihop med nåt.Eller gills det inte med inbakat?

kryddburken

 
Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-23 10:58
Kan man inte göra inbakade pizzor som går att grädda på bägge sidor?Köpta pizzor viker man dubbla o fäster ihop med nåt.Eller gills det inte med inbakat?


Blir det inte knivigt att vända en inbakad pizza om man fortfarande ska ha tunn pizzadeg?

Urban

Vad säger du Andreas?.. Ingen övervärme?.
När man lägger på locket på en klotgrill så får man samma effekt som en ugn. Du kan säkert komma upp i en bit över 200 grader under locket.
Du har ifs. ingen direktvärme, men nog tror jag att det räcker precis som det är.

Andreas

Jag uttryckte mig slarvigt. I grillen tänker jag mig att undervärmen på stenen säkert går att få upp riktigt hög, men att övervärmen blir lägre.

(Dessutom blir en pizza på pizzasten klar på bara tre minuter och då hinner övervärmen inte stiga så mycket under locket.)

För ett bra resultat bör man ha jämnvikt mellan över- och undervärme. Annars kanske blir man tvungen att plocka ut pizzan innan den fått trevlig färg på ovansidan för att inte botten ska bli för hård..?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

du kan komma upp i över 300 grader och det blir utmärkt.
jag brukar först värma stenen i grillen, sedan så läger jag på pizzan.

Andreas

Hur snabbt menar du att man kommer upp i 300 "övervärme" från det man lyft av locket och lagt på pizzan?

Har du något bildbevis på någon vackert gräddad pizza du gjort i grillen? ;)

Hur tjock botten brukar du göra? Tjock botten är enklare eftersom den inte riskerar att bli för hårt gräddad på samma sätt.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det går rätt så snabbt att komma upp i höga temperaturer när man lagt på locket.
Öppna bara draget på fullt om du vill ha det riktigt varmt i grillen!(om du har fungerande drag på din grill)

Sweber

Jag kan ju bara svara för mej och min grill, men den funkar ju som en varmluftsugn så att värmen sprids ju snabbt. När vi bakar pizza i grillen brukar vi ha de flesta briketterna i en ring runt kanten och bara några under stenen för att stötta den med lite värme underifrån.

Det är viktigt att stenen får ligga länge i värmen innan man börjar grädda, den ska vara riktigt het. Om du har en vanlig ugn med sk pizza/paj funktion, så ser du att den funktionen är varmluft+undervärme. Precis som i grillen. Även pizzerians ugn har väl bara värmen underifrån? När jag äter pizza från pizzerian så brukar det inte vara så mycket färg på ovansidan, lite gyllenbrun på brödkanten bara. Det brukar vara värre när man bakar iugnen hemma och lägger pizzan på en kall plåt. Den skärmar ju eftektivt bort undervärmen tills plåten är genomvarm och då är gärna ovansidan redan på gränsen till bränd. Därför är det viktigt, antar jag, att botten är riktigt tunn så den bakas snabbt när plåten väl är varm.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Blir det någon smakskillnad om man bakar pizzan på grillen än i ugn?..
Kommer man nära resultatet som pizza från en pizzeria?
Hur lång tid tar det för pizzan att bli klar efter man lagt den på pizza-stenen och lagt på locket?

grillrobert

2018-04-01 11:29 #11 Last Edit: 2018-04-01 11:32 by grillrobert
Har köpt en pizzasten till grillen. Är det bäst att använda kol eller briketter när man ska grilla med pizzasten?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal