Vad serverar ni till en hjortstek?

Startat av Ia, 2009-09-12 22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Ia

God kväll på er. I morgon tänkte jag laga en stek, tror det lutar åt en hjortstek. Någon som kan tipsa om tillbehör? Passande sås? Ngn "rolig"/god potatis eller tillbehör?
Trevlig kväll på er!
Ia´s Matblogg

ena

en potatiskompott med lite svamp i kanske... sen en mustig gräddsås, kanske med lite timjan i... rönnbärsgelé (eller annan gelé) och så lite broccoli till det :)


eller varför inte koka kålrot, rotselleri och morot nästan helt klart... sen steka dem med honung o örter... till det en kantarellsås... o så förska grönsaker till också....
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Syltad gurka eller squash! Stekar kan ju vara lite bleka i smaken så något sötsyrligt piggar upp.
Pressad potatis är min favorit; drar upp mängder med sås ;D

Ia

Ojoj allt låter gott! Hmm blir nog en kantarellsås, så gott! Potatiskompott med svamp lät gott, men kanske blit lite kaka på kaka om jag gör en kantarellsås. Syltad gurka låter spännande - hur gör man det!?
Skulle ni ha tillagat steken på ngt speciellt sätt, med enbär eller ngt liknande? Vill gärna ha viltsmak!
Ia´s Matblogg

Mickan

Chutney, t ex rabarber, passar fint. Jag tycker att timjan är bästa örten till. Potatisstomp med svamp och lingon är också gott.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Ia skrivet 2009-09-13 10:24
Syltad gurka låter spännande - hur gör man det!?
Här är ett rejält recept från Coop. Man kan sylta nästa allt; plommon,tomater,svamp. Det är som en inläggning med mycket socker. Jag brukar ha kanelstång i stället för muskot.

Ia

Hjortsteken var slut, så det blev lövbiffsrullader istället - väldigt gott det också!! Får spara steken till nästa söndag! O då ska syltas i massor ;)
Ia´s Matblogg

Fröken Dill

OK, tips till nästa söndag:
Gelé, svart vinbär eller rönnbär (spetsa med lite cognac)
Pressgurka med dill
Syltade kantareller
Syltlökar
Gräddsås med lite, lite spad från sardeller
Föreslår fröken Dill (testade igår, men då till en oxstek)

annamaria

Jag har gjort ett flertal gånger denna lättlagade och smakrika "Ciderhjort". Himla god.

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/01/ciderhjort.html

Ia

Det kommer definitivt bli ngt som är syltat för det har jag aldrig lagat tidigare!
Ciderhjort lät spännande! Åh vad kul det är med mat, det är så mkt så mkt man kan göra!!! :)
Ia´s Matblogg

smakakarin

Citat från: Ia skrivet 2009-09-12 22:49
God kväll på er. I morgon tänkte jag laga en stek, tror det lutar åt en hjortstek. Någon som kan tipsa om tillbehör? Passande sås? Ngn "rolig"/god potatis eller tillbehör?
Trevlig kväll på er!


Åh, jag har en helt UNDERBAR enbärssås som passar tokbra till hjort. Tyvärr har jag inte receptet med mig här på jobbet, men söker du på enbärssås så hittar du säkert nåt bra :-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal