Spis

Startat av MiGa, 2008-10-29 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa

Har tänkt att köpa ny spis men har ingen riktig koll på vad som är bra,induktionspis eller häll,inbyggd ugn.
Var och tittade på Smegspisar och blev riktigt imponerad av både stil och funktioner.
Vad har ni för spisar?

agnetasch

Smeg, är det gasspisar? Även ugnarna?

MiGa

Vet ej om dom har gasugn men gasspisar har dom  ävenelspisar, kylar,disk/tvättmaskiner,fläktar och mikrovågsungnar.
Gå in och titta på www.smeg.se

Andreas

Tydligen inte många här som har spisar. :)

Jag har i alla fall en 4 år gammal 70 bred Husqvarna med varmluft och glaskeramikhäll. Valde en variant med 60 bred ugn och plåtskåp till höger, kändes onödigt att oftast värma upp en massa ugnsutrymme i onödan. Och trefas är det förstås, enfasspisar är inte kul.

Hade jag köpt spis idag hade jag valt en med induktionshäll. Hade också velat ha en ugn som gick till 300°, missade att min bara går till 275° när jag köpte den. Finns det förresten att köpa konsumentugnar som går högre än 300°C?

Tycker även att den där lösningen med dubbla ugnar varav en pytteliten som värms snabbt verkar klart intressant. Och inbyggd stektermometer vore heller inte fel.

Vad har du för budget MiGa?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2008-10-30 16:25
Tydligen inte många här som har spisar. :)

*SKRATT*   ;D

Tror inte någon är intresserad av att höra om mitt gamla missfoster till spis; En standardspis med gjutjärnsplattor och helt utan finesser.

Gasspis har jag haft och det är riktigt kul om man bara slipper ugnen. Gasugnar är inte kul med ojämn värme och omöjligt att hålla låg temperatur. Åtminstone i de jag har haft. Men nu har ju induktionsspisarna kommit och om jag skulle köpa spis nu, skulle jag också välja en sådan.

agnetasch

Vi köpte en ny spis för tre år sedan. En 70 cm bred Cylinda med plåtskåp o GJUTJÄRNSPLATTOR ;D
Spotta inte på mig men efter att ha jobbat med gas o keramikhällar tycker jag faktiskt bäst om gjutjärnshällarna.Och absolut elektrisk ugn!

Andreas

Hasse, Agneta, bra att ni träder fram, jag tycker man ska stå för sin spis även om den är gammal eller har gjutjärnsplattor eller t o m spiralplattor. :) Jag har egentligen inget emot gjutjärnsplattor förutom att de är mycket svårare att rengöra än en häll. Eller finns det kanske nåt bättre sätt att hålla gjutjärnsplattorna fräscha än stålull och spissvärta?

Nåt som förresten verkar praktiskt om man ska ha en ny spis är de där ugnarna där man liksom kan dra ut plåten på en släde.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-11-01 16:43
Eller finns det kanske nåt bättre sätt att hålla gjutjärnsplattorna fräscha än stålull och spissvärta?
Man byter ut dom lite då o då.

Marie

Fick jag drömma skulle jag skaffa mig en AGA gasspis, annars en glaskeramikhäll med 2 ugnar som jag hade i mitt förra hem, längtar faktiskt lite efter den spisen. En induktionshäll är däremot inget jag skulle köpa i första taget.

Andreas

Vad är det du inte gillar med induktionshällar? ???

Agneta: Hmm blir inte det jättedyrt att hålla på och byta plattor?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är mannen som köper o byter, han har inte klagat ;D

MiGa

Nu har vi köpt ny spis med induktionshäll det blev en Smeg (CE61MX) ;D

roffekock

Jag har köpt ett litet hus som jag håller på att renovera har har ni mitt kit.

http://www.opbygg-import.se/ lite för er som har annorlunda tankar om spis

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal