Glutenfri hjälp önskas

Startat av annamaria, 2009-09-21 17:20

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Om några veckor så är det min tur att ha "fredagsfrukost" på nya arbetet. Tänkte baka lite gott bröd förstås. Nu är det dock så att min ena arbetskamrat är glutenintolerant. Jag behöver hjälp.

Har du ett bra recept på ett gott glutenfritt bröd?

Tips önskas i alla former. Har aldrig bakat glutenfritt vad jag minns.

kjpil

Det finns massor med recept på internet - i princip är det till att bestämma vad du vill ha för bröd. Finns mycket goda glutenfria bröd också - så det bör inte vara några problem att köra samma bröd till alla, smaken skiljer sig lite. http://www.allergimat.com har recept och en del information kring gluten - det är viktigt att vara strikt och se till att det är helt glutenfritt vid glutenallergi.

Jag kan ge några praktiska och generella tips för att baka glutenfritt eftersom det skiljer sig lite i tänket från vanligt bak. Jag vet om många som "misslyckats baka gott", jag har bara bakat glutenfritt ett par gånger men aldrig haft problem.

*Baka gärna kvällen innan, glutenfritt bröd torkar ofta väldigt fort - dock inte alltid. (Vill man vara säkrare på färskt - använd frysen)
*Degen skall vara kladdig och lös - man kan ha t.ex. engångshandskar eller plastfolie vid hantering av degen, som man kan ha vatten på om det blir för kladdigt. Och plastfolie istället för bakhandduk.
*Använd elvisp eller matberedare eller något sånt för blandning.
*Var noga med dosering - använd gärna våg och ha inte i för mycket mix.
*Se till att bakyta är ordentligt städad innan så det inte kontamineras med gluten.
*Brödform kan vara ganska smidigt - kan blöta fingrarna med vatten och forma degytan.

Personligen tycker jag det är najs med något smakrikt i, exempelvis morötter för sötma.. annars kanske oliv, brödkryddor eller dyl. Jag har bra erfarenhet av att använda fiberhusk också (jag tror att det blev saftigare och bättre hållbarhet eftersom fiberhusk är gelbildande) - men det kanske är lite overkill om du bara ska baka en gång.

annamaria

Jag skulle gärna baka ett bröd som alla kan äta, gärna i hel långpanna eftersom vi är ett gäng. Jag har också hittat lite olika recept men det vore skönt med ett recept som någon har bakat och som man vet är gott och bra.

Tack för dina tips o råd!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal