Mejeribolaget surdegskultur

Startat av Birgitta, 2008-09-24 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Birgitta

Jag har inte varit så bra på att baka matbröd. Men sen jag började använda Mejeribolaget surdegs kultur får jag till jätte saftiga och goda, hållbara bröd. Jag prenumererar på kulturen och får receptblad med varje sändning.
Gå in på Mejeribolagets hemsida så får du veta mera.

Kallskänkan

kryddburken

Välkommen hit Birgitta!
Mejeribolaget har jag aldrig hört talas om förut! Vilka står bakom det?

Birgitta

antar att mejeribolaget kom till innan arla fanns. då det fortfarande fanns små mejerier. På hem sidan finns det nog historik. Man kan även prenumerera på yoghurtkultur.
Kallskänkan

kryddburken

Innan arla??
Hittar ingen historik eller nånting... Inte ens vem som ligger bakom hemsidan... Ska jag handla på nätet vill alltid veta vem som står bakom hela grejen!

Hur länge har du prenumererat på surdegskulturen?
Hur fungerar den?

Per-Erik

Lite data om bolaget (från 121.nu):

Organisationsnummer:
556203-0766
Aktiebolag
Privat, ej börsnoterat
Privat svenskt med koncern
Omsättning:
500 000 - 999 000 (2006)
1 000 000 - 4 999 000 (2005)
1 000 000 - 4 999 000 (2004)
Antal arbetsställen:
1
Länsäte:
Västra Götaland
Kommunsäte:
Göteborg
Lokaldelar:
Uddevalla

Företaget registrerades:
01 Januari 1979
Företaget aktiverades:
19 Februari 1995

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Romarin

Kommer ni till Köpenhamn kan man köpa färdig surdeg på en ekologisk supermarked här. (Står i kyldisken ;D)

http://www.egefeld.dk/


annamaria

Jag tycker det borde gå att få köpa en bit av "det lokala bageriets surdeg". Förhoppningsvis så finns det seriösa bagare kvar - som inte bara köper "bakeoff". eller?

Romarin

Ja det borde man ju kunna göra, och "riktiga" bagare borde det ju finnas någonstans som man kan tigga lite surdeg av. 

Birgitta

Jag har prenumererat i ca 3 år. Får två påsar surdegskultur varannan månad. + två recept kort. det kostar 65 kronor. 1 påse ger färsk surdeg till ca 10 bröd (limpor).
Man kan bestämma leverans täthet själv.

www.mejeribolaget.se
Kallskänkan

jelvis

Varför köper man surdegskultur? Blir det märkbart annorlunda än de man börjar och underhåller själv?

Birgitta

vet inte men det är väldigt smidigt.
Kallskänkan

Andreas

Jag tittade lite närmare på recepten under "recept & tips" där hos mejeribolaget och märkligt nog innehåller allihop jäst! Vad är det för en konstig kultur som inte klarar att jäsa brödet på egen hand? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Romarin


Birgitta

Jag har inte provat att göra egen surdeg. så jag kan inte jämföra smak och konsistens på bröden. Bröd med den här kulturen ger saftiga och hållgara bröd.Det är en snabbbare process. Och jag riskerar inte att få med några bakterier som jag inte vill ha. Jag gör en sats, bakar lite när den färsk. Fryser in resten.
Kallskänkan

Andreas

Men du kanske skulle prova med egen surdeg eller med riktig kultur nån gång då, kanske blir det ännu godare och hållbarare!?

Mejeribolagets kultur är rejält dyr i längden när man måste hålla på och köpa ny hela tiden, ser den kostar 69 kronor för 2 påsar som räcker till i bästa fall 20 bröd, det blir ju minst 3,45:- per bröd bara för surdegskulturen, det är ju vad ingredienserna till ett helt bröd kostar normalt!

Egen surdeg kostar just ingenting och beställer man en riktig kultur kan man hålla liv i den och baka hur många bröd som helst med den.
Den som inte frågar får inga svar.

Birgitta

 ;) håller med om att det blir ännu billigare att göra allt från grunden. Godare också, men det är rätt så bekvämt att ha  kulturen från mejeribolaget.  Det är inte alltid jag har lust att baka själv och det finns en del köpebröd som år helt ok. Men jag ska prova att göra själv någon dag.
Kallskänkan

Astridoa

Var kan man få tag på mejeribolagets surdegskultur?

Jimmy

En syrningskultur borde inte jäsa degen i samma utsträckning som jäst, eftersom en stor del av sockret omvandlas till syror istället för koldioxid. Annars vore det ju ingen syrningskultur! Behovet av jäst minskar, men en liten mängd jäst är nog alltid att rekommendera.

Per-Erik

En egen tillverkad surdeg innehåller nog en stor del jäst. Det är nog bara det att det är vildjäst och som producerar lite roligare smaker och har kanske inte samma  jäskapacitet.

Mjölksyrning bakterierna producerar ingen gas, därför behövs jäst för att få lite fluffigt bröd.

Så jag ser ingen anledning till att inte tillsätta jäst, det gäller väl bara att tillsätta så lite så att man får den jäsegenskap man vill åstakomma. Kanske använda några belgiska öljäststammar...

Provade jästbolagets surdegsmix och deras recept på bröd och där tycker jag att det var på tok för mycket jäst.



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal