Vad består syltskum av? Måste sylt skummas av?

Startat av Andreas, 2015-06-11 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Attention alla syltexperter!

När man kokar köttgryta blir det skum av protein som man tar bort för att skummet kan ge besk smak.

När man kokar lingonsylt blir det också skum. Men vad består det skummet av? Och är det verkligen sant att sylten möglar lättare om man inte skummar? Mögel är svamp och sylt kokas, kan verkligen mögel överleva kokningen? Eller är det så att syltmögel älskar att växa på syltskum?
Den som inte frågar får inga svar.

Cathy

Jag är ingen expert på syltkokning, så jag vet inte vad syltskummet består av.

Men jag tror att mögelsporerna kommer från luften efter kokning, och skummet ger dem en större yta att växa på. En yta som dessutom svalnar till mögelvänlig temperatur snabbare än själva sylten, och snabbare än man hinner få dit locket på syltburken. Så det kan mycket väl stämma att oskummad sylt möglar lättare.

kurt

Man kan sänka ytspänningen genom att tillsätta lite smör,

Förövrigt så kall lingon i de flesta fall råröras i stället för kokas (det är naturligtvis helt olika produkter!)

Andreas

Citat från: Cathy skrivet 2015-06-13 12:11
Men jag tror att mögelsporerna kommer från luften efter kokning, och skummet ger dem en större yta att växa på. En yta som dessutom svalnar till mögelvänlig temperatur snabbare än själva sylten, och snabbare än man hinner få dit locket på syltburken.


Hmm intressant teori. Större yta javisst. Men tvivlar på att skummet är svalare längre än sylten, ty skummet ligger ovanpå och värme stiger uppåt. Och ska verkligen syltskummet hinna samla nämnvärt fler mögelsporer på den korta tid som går fram tills dess att locket fås på?

Citat från: kurt skrivet 2015-06-15 19:40
Man kan sänka ytspänningen genom att tillsätta lite smör,


Förstod inte hur du menade först. Men jag antar att du menar att om man tillsätter smör så bildas inte skum? Finns risk att hållbarheten påverkas av smöret?

Citat från: kurt skrivet 2015-06-15 19:40
Förövrigt så kall lingon i de flesta fall råröras i stället för kokas (det är naturligtvis helt olika produkter!)


Varför skall lingon råröras, du menar att de blir godare/bättre?
Den som inte frågar får inga svar.

Rolf Karadh

Vid kokning övergår lingon från att vara basiska till att bli syrabildande.
Det är inte mögel i skummet det är luft. Anledningen till att ta bort luft är att det försvårar konserveringen

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal