Brödrost - finns nån bra och går den använda till mer än bröd?

Startat av Andreas, 2008-03-11 09:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Min brödrost är inte bra, titta på bilden nedan och se så ojämnt den rostar. Har nån tips på en riktigt bra brödrost som rostar jämnt och som är lätt att ställa in hur rostat man vill ha brödet?

Sen nåt annat jag har funderat på är det här som sägs om att vissa lagar blodpudding i brödrosten, är det en skröna eller har någon egna erfarenheter av detta? Jag tycker det låter otroligt för blodpudding är kletigt och en brödrost går väl inte att diska..?

Och finns nåt annat än bröd och blodpudding som kanske går att laga i en brödrost?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Bra fråga, själva rostar vi max en gång om året så det vore kul om brödrosten kom till mer nytta! Blev det här en liten tävling kanske? Snälla..  ;D

Bästa förslag vinner äran och Andreas gamla brödrost?  ;)

Men tänk Er för - en brödrost kan hämnas vid missbruk!!

Jomael

Min bror (ja det var faktiskt min bror i detta fallet ;) ) körde fiskpinnar i brödrosten när han flyttat hemifrån... Har ingen aning om hur resultatet blev, men han tyckte det var gott haha. Men så äter han ju stekt ägg med ketchup oxå ;)


crlhrv

jag har själv kört fiskpinnar i brödrosten, det funkar kanon om man har lite tålamod
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Elka: jaså du vill lägga rabarber på min brödrost! :) Nä den gubben går inte men vi får väl försöka hitta på nåt slags tävling framöver. Hur bra fungerar din egen brödrost?

Jomael: Ja det brukar alltid vara nån annan som gjort det. ;)

Calle: Hur länge tar det att steka fiskpinnar i en rost ungefär?

Tydligen finns det snart brödrostschnitzel
http://tv4nyheterna.se/1.192715/nyheter/2007/10/22/schnitzeln_som_lagas_i_brodrosten
Den som inte frågar får inga svar.

Jomael

Nu kom jag på att, fanns det inte sådana bruna påsar för några år sedan? Ja som man skulle lägga i två brödskivor i, någon fyllning därimellan och sedan in i brödrosten...? Ja så att man skulle få toast, och kletet som ev vill ut hamnar i påsen...

...minns dock inte alls vart jag läst/hört talas om det... Hmmm ska gräva lite i minnesbanken...

Kari

Andreas: Jo tack den fungerar bra. Det är en sån som har en "pinne" längs med med virad glödtråd, jag hajar inte hur brödskivan kan få färg någorlunda jämt, då värmen är på mitten..

Annars är den vit och har "asklåda" under som gärna trillar ur i tid och otid under transport. Rätt dyr om man ser till antal skivor rostat bröd. Clas 0/Jula, >100-200:- för kanske 10år sedan.  ;) Rowenta heter apparaten i fråga. Andreas: Tyvärr inte till salu.  ;D

--

Fiskpinnar låter väl ok att bränna på i brödrosten då det är ströbröd runt om?!  ;D Sen ketchup och majonäs på så.. syns inte brännskadorna..  ;)

roffekock

Minns ni brödrosten som man kunde värma korv i ,det fanns ett litet runt hål som man kunde stoppa korven i vid sidan om brödet, jag har en men aldrig provat att använda den. Någon som vet.
Annars kan man väl säga att en bra brödrost för 3-4 skivor kostar i runda slängar 3´ det kostar att ligga på topppp men då finns det flera element i den.
En brödrost är säkert lika mångsidag som en vattenkokare det gäller bara att VÅGA, och du se till att ha en jordfelsbrytare på sladden, om det är så du ska börja testa lite udda grejer.

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Brödrost?

Jag brukar rosta bröd under grillelementet i ugnen. Det blir hur bra som helst, men det gäller att inte glömma bort brödet, för det blir lätt en intensiv rökutveckling.

agnetasch

Kolla, det här måste väl vara dröm-rosten för alla små pirater:

Andreas

Agneta: Hmm fast den där rosten rostade verkligen ojämnt (och då menar jag inte motivet utan istället de svarta kanterna och den helvit översidan). Sen det här med "för alla små pirater", vi behöver väl snarare en rost för små gurkor? :)

Elka: :) Men blir dina bröskivor alltså någorlunda jämnt rostade då? Och skulle asklådan fungera bra som fettuppsamlare ifall man steker fisk i den?

Rolf: Brödrost med korvvärmingshål det känns faktiskt som om jag har ett avlägset minne av att ha sett nåt sånt, det kan ha varit i nån gammal reklam. Minns du ungefär vilket år det rörde sig om?

3000 för en brödrost?! Var hittar man så dyra rostar?

Hasse: brödrostning i ugnen var en variant förstås! Går det att rosta i princip direkt när man slår igång ugnen eller måste man vänta på att den blir tillräckligt varm? Ugnen drar ganska mycket energi ifall den ska vara igång länge. :(

Jomael: Var de påsarna gjorda av något slags bakplåtspapper? Är det kanske så att en brödrost aldrig blir varmare än att bakplåtspapper går att använda? Isåfall vore det ju en smal sak att slå in en hel måltid i bakplåtspapper och brödrosta den.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Du verkar mena allvar - jag ska fota och lägga upp så får Du bedömma själv, utan fisk dock..  Man skulle kunna köra utan uppsamlaren på diskbänken. SPD.  ;D

Hur den rostar? Bild kommer där å!

Hmm.. Nyfiken kille det där!  ;)

Hasse

Andreas, det tar kanske en minut innan grillelementet blivit rött. Ugnen i sig behöver inte vara varm. Men du har nog rätt i att det krävs mer energi om man rostar brödet i ugnen. Fast å andra sidan kan man rosta många brödskivor samtidigt, och fort går det när elementet har blivit riktigt varmt.

agnetasch

Ibland kan man se i engelska filmer hur dom rostar bröd ovanför spisen. Det ser ut som ett galler man stoppar in där vi har köksfläkten. En arbetskamrat som jobbade i England ett tag tyckte detta var jättebra. En variant på Hasses rostsätt utan att värma upp ugnsutrymmet. Men är dom verkligen utan köksfläkt? (Fast i USA har dom ju både fläkt o mikro ovanpå spisen) Är det någon som sett en engelsk spis-brödrost i närbild?

Kari

Är det riktigt brådis, hämta in ogräsbrännaren från garaget.  ;D Varm på sekunden och med lite träning garanterat perfekt resultat. Varianter i kökstillbehörs butiker för att göra fint innan servering finns det å!

crlhrv

eller varför inte creme brulée-brännaren, lär ju funka lika bra =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Elka: Och ändå är det du som är den "nyfikne och hungrige" av oss. :) Men den som inte frågar lär sig ingenting, ser fram emot dina bilder! Apropå ogräsbrännare - den släpper väl ut massor av växthusgaser? :(

Hasse: Skulle det kanske vara bättre för det lilla hushållet att rosta brödet ovanför en spisplatta av gjutjärn (om man nu har en sån)? Man behöver bara nåt slags distans... ugnsgallret uppallat på nåt lämpligt som finns till hands?

Angeta: Ovanför spisen, menar du alltså att Engelsmännen har nåt slags fast installerade brödrostar ovanför spisen? ??? De rostarna måste i så fall bli nådigt flottiga av all bacon som steks på spisen därunder, jag vet ju bara hur mitt eget fettfilter i köksfläkten ser ut efter ett tag...
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Creme brulée brännare och ogräsbrännare dom går väl på gas, primustyp - miljöfarligt? Inte en susning..  :-\

--

Här kommer bilder Andreas och alla andra nyfikna på vår brödrost..  ;) Nog skulle man kunna köra brödsmuleuppsamlaren i diskmaskin efter fiskpinnar?! Men det känns inte helt seriöst på någotvis.  8)

Hasse

Andreas, att rosta i en grillpanna går utmärkt, men det tar ganska lång tid. Jag tror faktiskt att en vanlig brödrost är det bästa för ett litet hushåll. Jag får väl önska mig en av Tomten.

Andreas

Tack Elka fast jag var egentligen mest intresserad av att se hur jämnt den rostar?

Mjo Hasse fast att använda grillpannan är kanske inte så bra - då ska du ju värma upp själva pannan också - skulle det fungera med bara ett galler ovanför en spisplatta blir det minsta möjliga massa att värma upp om man nu inte har en brödrost.

Kan man förresten rosta bröd i ett våffeljärn utan att brödet blir för platt? Jag har gjort nån toast i våffeljärnet nångång men aldrig provat att bara rosta bröd.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Här kommer en bild på min korvmoj håll till godo och drägla ,mej veterligen finns det ej så många ex. :D

/rolf
http://www.pixmania.com/se/se/632681/art/kitchenaid/brodrost-5ktt890epm-parl.html  länk till brödrost för 3´men bemärk att detta är en budgetmodell andreas det finns dom som kostar dubbelt


Matforum är bäst

Kari

Andreas: Bild på rostat bröd kommer senare(+-6mån), trodde Du menade fiskpinnar... *asg*

Cohen

Citat från: Jomael skrivet 2008-03-11 15:50
Nu kom jag på att, fanns det inte sådana bruna påsar för några år sedan? Ja som man skulle lägga i två brödskivor i, någon fyllning därimellan och sedan in i brödrosten...? Ja så att man skulle få toast, och kletet som ev vill ut hamnar i påsen...

...minns dock inte alls vart jag läst/hört talas om det... Hmmm ska gräva lite i minnesbanken...


Såg häromdan sådana påsar på Designtorget i Stockholm. Kallades "Toasting bag" eller något liknande.

Andreas

Ah Toasting Bags var en bra ledtråd http://www.talon-direct.com/disposable-terinex-toasting-bags-p-5999.html  tillverkaren heter Terinex och de är alltså 16,5x16 cm och gjorda av teflon och går att använda upp till 40 gånger och man kan alltså värma både pajer, pizzabitar, kyckling och mer! Kostar £26,50 för 50 st alltså dryga 6 kr st, inte så farligt. Men de rekommenderar en brödrost med "varierbar bredd", var får man tag i en sån?

Och här är en till brödrostpåse-variant "Toast-It Toaster Bags" som är både genomskinliga och glutenfria men som bara går att använda 10 gånger, fast här nämns även burgare och bacon! http://store.fastcommerce.com/prod_kitchnkaffe_ff808081178d259501178f8a381a3089.html

Och ytterligare en variant "Lakeland Toastabag-500" http://www.lakeland.co.uk/product.aspx/kitchenideas/bestsellers!10724 som enligt beskrvningen går att använda upp till 500 gånger!

Och ytterligare en variant http://www.toastabags.com/ (om det nu inte är de som OEM-tillverkar ovanstående), på denna länk kan man beställa brödrostpåsar  till Sverige för $12 inklusive frakt om nån är sugen på att prova.

Och si det var visst toastabag som säljs på Designtorget också för 45 kronor http://jerker.blogg.se/1200507284_toastabag.html (undrar om det är tvåpack på Designtorget, annars är det billigare direkt från ovanstående).
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal