"mandelmassa" för allergiker..?

Startat av Tilda, 2008-07-17 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Tilda

Hej, jag undrar om någon vet ett bra substitut för madelmassa då man exempelvis ska baka biskvier?
De ser så goda ut men kan tyvärr inte äta dessa på grund av allergi!

Anne

Det blir nog tyvärr svårt att få till konsistensen - just biskvier är ju helt beroende av nötter i någon form. Det går såklart att använda hasselnötter eller pistagenötter istället - men är du allergisk mot de också så är det nog ganska kört.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Om du inte vill ge dig på att göra "mandelmassa" av sesamfrön eller pumpakärnor kan du ju baka en biskvi med en annan botten se förslag på allergimat.com
http://www.allergimat.com/recept.asp?id=453

Anne

Oh, pumpakärnor kanske kan funka? Det har ju inte SÅ mycket smak, sesam eller solros känns som att det kan bli väldigt knepigt...
Anne's Food - min matblogg

Catarina

Jag har testat att rosta havregryn och blanda med smör till semlor vilket fungerade bra men om det blir bra till biskvier vet jag inte, ska försöka dyka mina receptpärmar efter exakt hur jag gjorde.
Catrarina

ena

hittade en gång för länge sedan ett recept på nån hemsida...om man tillsätter ägg som till en vanlig biskvi tror jag att den kan fungera. Byt ev en halvdeciliter mot rostade malda solrosfrön el pumpafrön för lite mer smak
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Jag hänger inte med på vad "den kan fungera" syftar på..?

Undrar också lite över det här Anne är inne på med andra typer av nötter som substitut för mandel i massan. Är det vanligt att man som nötallergiker kan vara allergisk mot en sorts nöt och tåla en annan? Vilka nötter är folk mest respektive minst allergiska mot?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

att den kan fungera att göra en biskvi på *ler*

är man allergisk mot mandel är det inte säkert att man är nötallergiker, dessutom är det inte säkert att en nötallergiker är allergisk mot just mandel eftersom mandel inte är någon nöt utan den inre delen av  kärnan från en stenfrukt (släkt med presikor o plommon etc)

Mest allergen är jordnöten (som inte heller är någon nöt per definition utan en böna)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Ah stort tack för nöt- och nötallergiinfon!

Du menar alltså att det kan fungera att göra biskvier på rostade havregryn blandat med smör ifall man även tillsätter ett ägg? Då är jag med, synd bara att smaken blir "fel". Finns det kanske syntetiskt framställd mandelsmak man skulle kunna tillsätta?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

det vet jag inte om det finns...är lite skeptisk till syntetiska smaker men i detta fallet vore det ju mer förklarligt...

har funderat och tror att "mitt" recept hade mannagryn som bas...ska leta vidare i gömmorna :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

ena

Skam den som ger sig...här är en variant på "låtsasmandelmassa"

500g mannagryn (ca7dl)
500g florsocker (8dl)
1½ dl flytande margarin
1dl mjölk


Blanda allt i en matberedare,utom mjölken.Blanda i mjölken när mixern arbetar.Massan är färdig när den är slät och smidig.


Vet inte hur det skulle vara att ha ett par droppar bittermandelessens i...en tanke bara då det blir väldigt lite mandel i...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Linda

Bittermandelessens funkar i alla fall för mig som mande- och nötallergiker. Jag hade ett par droppar i mannagrynsreceptet och bättre fyllning i semlan har jag nog aldrig haft (blev allergisk som vuxen, så jag vet hur mandelmassa smakar).
Jag bakade biskvier på det som blev över, tillsatte ett ägg, men räkna med att bottnarna flyter ut ganska mycket. Kanske borde haft två ägg i istället.
Goda blev de i alla fall.

Sanne

Hej på er! Min pappa är nötallergiker och det finns ingen dessert han saknar mer än Ostkaka.
Ska överraska honom med en innehållande "fejkmandelmassa" istället.
Tackar vänligast för informationen :)

agnetasch

Mandelmassa i ostkaka? Hur tänker du nu? ???

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2014-11-12 07:06
Mandelmassa i ostkaka? Hur tänker du nu? ???


Det är inte helt ovanlgit att ha mandelmassa i ostkaka.

kurt

Nötallergi innebär ofta inte automatiskt allergi mot mandel. Annars kan man ju göra "mandelmassa" med vad som helst som har liknande egenskaper solrosfrön, pinjenötter pumpakärnor etc

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2014-11-12 08:35Det är inte helt ovanlgit att ha mandelmassa i ostkaka.
Jag kan gå med på att man kan ha mandelmassa i italiensk ostkaka med ricottaost eller i kesokaka, men ALDRIG i en riktig ostkaka. Då skulle mina småländska förfäder kollektivt rotera i sina gravar ;D
Men varför ha en mannagrynsröra i en kesosmet? Det verkar lite tårta på tårta. Är det inte enklare att göra en kesokaka o smaksätta den med bittermandelessens?

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2014-11-13 08:53
Jag kan gå med på att man kan ha mandelmassa i italiensk ostkaka med ricottaost eller i kesokaka, men ALDRIG i en riktig ostkaka. Då skulle mina småländska förfäder kollektivt rotera i sina gravar ;D
Men varför ha en mannagrynsröra i en kesosmet? Det verkar lite tårta på tårta. Är det inte enklare att göra en kesokaka o smaksätta den med bittermandelessens?


Mannagrynen ger väl lite nötsmak som tillsammans med essensen ökar "trovärdigheten".
Det borde funka att ta havregryn, blötlägga dem i vatten blandat med essens och låta dem svälla lite men inte för mycket så vår man kanske nått som liknar mandel i konsistensen också.

agnetasch

Eller så kan man rosta havregrynen o lägga dom i en tät burk tillsammans med en bomullstuss med lite essens på = "mandelspån" :D

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2014-11-13 10:08
Eller så kan man rosta havregrynen o lägga dom i en tät burk tillsammans med en bomullstuss med lite essens på = "mandelspån" :D


Smart! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal