Baka bullar helt enkelt - kan man det?

Startat av Kari, 2009-05-20 01:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Enkla recept på bullar sökes, med eller utan fyllning spelar ingen roll bara dom är goda, enkla och kanske med något nyttigt i.. :)

På baksidan av mjölpåsen finns ett recept men det måste finns fler? Hur bakar ni bullar? Mer eller mindre nyttiga. :)

Kvasthilda

Haha. Jag brukar faktiskt följa receptet bakpå mjölpåsen och är rätt nöjd med det. Fast ibland tar jag dinkel istället för vetemjöl.

En god fyllning är riven mandelmassa och rivet äpple. Blir lite mindre socker och mer fibrer då.  ;)
Det gör inget om det är enkelt.

ena

gör stort sett som på mjölpåsen... tar dock lite varmare vatten och smälter inte smöret utan klickar i det rumstempererat, funkar nästan bättre... och så använder jag för det mesta rågsikt istället för vetemjölet, och i med ett ägg eller två i degen också... *S* så det vart inte spec likt alls om man tänker efter...

fyllning, tja, vill man ha det så är det gott med citroncest istället för kanelen, eller lite vaniljsocker o kardemumma... fast smöret i fyllningen är svårt att komma undan om man inte tar mandelmassa istället...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kvasthilda

Bullar på rågsikt? Blir det inte som matbröd då?

Ägg är bra, extra protein.

Och smör ÄR ju gott. Jag har både smör och mandelmassa ibland.

Bullar äter man väl inte för att det är nyttigt för övrigt....?
Det gör inget om det är enkelt.

ena

nejdå, inte som matbröd, det funkar jättebra... har ofta rågsikt i muffins o dyl också *S*

men är de liite nyttigare kan man ha dem som komplement till frukt etc som mellanmål till ungarna... *S*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kvasthilda

Aha, en luring! 

Det är ju faktiskt vetemjöl i rågsikt, jag tror jag ska prova det nästa gång.
Det gör inget om det är enkelt.

Kari

Ena: Måste fråga - äggen i degen - vad händer då? Fluffar det till eller..? Citroncest, ska be M baka med det nästa vända, låter ju gott!

ena

jooo... luringar lär man sig när man har barn -även om mina aldrig har trilskats nämnvärt med maten...

äggen... jo, tror att det blir luftigare bullar med såna i degen, nu la jag till dem i samma veva som jag slutade smälta smöret och tack vare de förändringarna kunde jag ha lite mindre mjöl i degen vilket resulterar i luftigare bullar... den blir mer lätthanterlig också...

och det blir helt klart långa utläggningar när jag är trött *s*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Groet

Jag brukar byta ut en del av vetemjölet mot krossad mandel och en del av mjölken mot grädde. Om man skippar pärlsockret så kan man pensla på smält smör efter de är gräddade, de får en fin yta och blir väldigt mjuka och fina. Jag har inga som jag måste lura i nyttigheter så jag skippar hälsokosten =).

Andreas

Idag har jag bakat bullar. Jag brukar följa grundreceptet i Vår kokbok, fast tar 200 gram smör istället för 125-150 och 2 dl socker istället för 1 och fyller dem med 400 gram mandelmassa istället för 100.

Det var annars många bra tips i den här tråden, fler såna tack! Ja rivet äpple, citroncest och krossad mandel i själva degen, nästan så jag blir sugen på att baka en omgång till.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal