Fotografera mat, vill lära mig!

Startat av Kari, 2007-06-25 20:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

söker grundläggande tips, så jag kan få ut det där lilla extra, vilka bakgrunder, ljus etc Digital system finnes, två standard objektiv finns och ingen extren blixt..

Anne

Jag fotar väldigt mycket mat, och här är några av mina tips:
-Fota i så bra ljus som möjligt - helst dagsljus.
-Använd inte blixt på kameran.
-Försök att gå nära, och hitta intressanta vinklar.
-Försök ha så rena bakgrunder som möjligt, utan en massa som stör.
-Tänk på skärpan. Du kommer inte hur nära som helst, utan objektivet har en närgräns. Närmre än det, och bilden blir suddig.
-Lägg skärpan på ett intressant ställe i bilden
-Arrangera gärna lite, med fint porslin och passande tillbehör. (Fotar du lemonad, lägg dit en citron...)
-Vill man ha enkla färgade bakgrunder, köp stora pappersark på hobbyaffärer. Funkar finfint.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

2007-06-25 21:32 #2 Last Edit: 2007-06-25 21:38 by kryddburken
Inomhusmiljö funkar fint i dagsljus, eller med direktljus från bänkbelysning, en extern blixt är det allra bästa för "det perfekta" ljuset anser jag, rikta blixten uppåt taket & du får ett fint motljus.

Använd kort skärpedjup när du vill gå in på detaljer.

Hitta intressanta vinklar & var inte feg att experimentera med slutartiden & levande bakgrunder. Har du macroobjektiv är det himla läcker, annars får du bråka med närgränsen på en allroundlins... Vad har du för kamera? så blir det väldigt mkt lättare att svara! ;-)

Vattenstårlar i motljus med full bländaröppning (kräver stativ) ger vacker bakgrund. Likaså glas/reflexer av alla former!

Befinner du dig i mörker och vill fota vätska, rinnande eller så det ska synas att det är blankt & levande, använd direktblixt rakt på, kort slutartid & lågt iso.

Omgivning, form & färg, allt efter ditt eget tänkande ger dig en personlig nisch för ditt fotande!

Vill du ha rena bakgrunder som inte blänar i pappret, duken etc. extern blixt slagen i taket! Fint!

Att arrangera maträtten snyggt på en tallrik; uppläggning är A & O därtill, surfa dig fram tilll inspiration bland andra matbloggare!

crlhrv

2007-06-25 22:52 #3 Last Edit: 2007-06-25 22:55 by crlhrv
Liten bländare (högre f-tal) så får du större skärpedjup, men vill du fokusera på någon speciell uppläggning eller del av uppläggningen så förstorar du bländaren (lägre f-tal, det är lite knepigt att hålla rätt på). Använd gärna lite längre brännvidder så du kan "sudda till" bakgrunden ordentligt. Längre brännvidder brukar också ha någon form av makro eller falsk makrofunktion som kan vara användbart vid matfotografering.
Om ljuset är dåligt kan du  enkelt ordna en liten fotostudio med en sönderklippt vit vattendunk som du sedan ställer in maten i, ljussätt sedan efter smak från utsidan och du får ett vitt och diffust ljus som du kan flytta som du vill. Om du har tillgång till efterbearbetning finns det sedan mängder med metoder du kan använda dig av för att förbättra bilderna. Glöm inte att många matbilder består av mängder av fusk, t ex används hårspray och sprayflaskor med vatten/olja för att få maten att se ännu bättre ut.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-06-25 21:10
-Använd inte blixt på kameran.


Problemet med blixt är att ljuset kan ge ett kallt blåaktigt intryck. Men blixten kan vara användbar för att lätta upp skuggor i en bild, det kan bli rätt intressant om man fotar i motljus mot solen och lättar upp med blixt.

Citat från: kryddburken skrivet 2007-06-25 21:32
eller med direktljus från bänkbelysning


Då har du  halogenlampor i din bänkbelysning och inte lysrör, korrekt? Halogenlampor brukar ge ett trevligt ljus, lysrör för kallblått och glödlampor för gultvarmt.

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-25 22:52
Om du har tillgång till efterbearbetning finns det sedan mängder med metoder du kan använda dig av för att förbättra bilderna.


Precis, med Photoshop kan man få en ganska medioker bild att se hyfsad ut om man vet vad man gör. Man kan enkelt korrigera färgstick från dålig belysning, lätta upp en mörk bild, retuschera bort fläckar, göra bakgrunden suddig osv. osv. Bara en sån sak som att beskära en bild ordentligt så att oväsentligheter försvinner och motivet kommer i centrum kan göra att den ser mycket bättre ut.

Sen framför allt: ta massor med bilder på det du fotograferar - från olika vinklar och med olika belysning - på så vis blir det åtminstone nån bra bild. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-06-26 15:47 #5 Last Edit: 2007-06-26 15:53 by elka
Tack för alla svar!

Pappersark i olika färger står på inköpslistan!
Macroobjektiv på julklappslistan! Likaså extern blixt!
Kryddburken; Pentax *istDL med med följande 18-55 & 100-300mm
En vit vattendunk borde jag ha, en bamse är väl bäst?

Får ta och dela en tomat och ösa på med exponeringar, för visst är det fantastiskt att kunna slösa och labba?!

Photoshop behärskar jag bara till röda ögon och det knappt.. *ler*
Irfanview tycker jag är kanon, har nog i princip alltid haft det i datorn, enkelt, snabbt och gratis. Finns med svenskt .dll å!

Men oftast är det lillkameran som åker fram, tyvärr, men bilderna blir ofta bättre än väntat, en Olympus mju med "dykhus" så jag vågar ha den i köket och ute vid grillen!

Hårspray går väl inte att äta? ;D

Sweber

Om man har problem med blåstick i blixtljus, kan man laborera lite med olika inställningar på vitbalansen.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Anne

Jag tycker inte att det är blåstick som är problemet med blixtljus - det kan man alltid ändra i Photoshop - men bilderna blir plattare och med mindre känsla.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Jag har införskaffat ett Tamron 90/2.8 Macro 1:1 och lite spotlights, nu är det bara kartongen (lådan) och vitt papper kvar. Återkommer =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Citat från: Anne skrivet 2007-08-21 09:59
Jag tycker inte att det är blåstick som är problemet med blixtljus - det kan man alltid ändra i Photoshop - men bilderna blir plattare och med mindre känsla.


Sant. Jag har just köpt en digital systemkamera och har itne hunnit med mer än ca 1000 testbilder varav 99% är skräpbilder för att just testa vad som hände vid olika inställningar. Men att använda slow synk flash mode gör att det blir mer liv och djup i bilderna. Men om det funka på mat vet jag inte (än).
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

Försök att belysa maten tillräckligt utan att behöva använda blixt. Det går bra med vanliga klämspotlights eller bygglampor. På så vis kan du lysa upp hela tallriken utan att få skarpa skuggor och blåstick, som du får med t ex blixt. Om du vill använda blixt, prova att dimma den med en softbox eller bara en bit vitt papper precis framför blixten.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Citat från: crlhrv skrivet 2007-08-21 10:06
Jag har införskaffat ett Tamron 90/2.8 Macro 1:1 och lite spotlights, nu är det bara kartongen (lådan) och vitt papper kvar. Återkommer =)


Åh - nice. Vad har du för kamera? Jag har funderat på att köpa det, det verkar vara ett hyfsat prisvärt makro. Upp med testbilder!!
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Anne: jag köpte det på eBay från en Hong Kong-baserad affär för 2300kr inkl. 3 dygns expressfrakt till Sverige (nypris i Sverige är 3995) så där finns det en del pengar att spara. Kameran är en Nikon D50 (även om det kliar i fingrarna att köpa en D200!). Tyvärr har jag stativet på landet så det är rätt svårt att ta 1:1 macrobilder för tillfället, men jag ska försöka lite senare ikväll när jag byggt ljuslådan och införskaffat ättiketer för att avliva insekterna med ;D. Kanske blir det en del matfotografering också.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Sweber går det att laborera med tiden på din slow synk flash mode? Har inte provat själv (och har ingen kamera där det är möjligt) men det verkar klart användbart att kunna ställa tiden mellan det att blixten blixtrar och det att själva fotoexponeringen träder in för att balansera andelen blixtljus i bilden.

Anne: Vad använder du för slags ljus när du tar dina bilder och inte har tillgång till dagsljus?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - jag fotar i mitt kök, och använder mest en uplight. Och så reglera ljuskänsligheten med kameran istället...

Crlhrv - kan du inte testfota lite matbilder utan stativ, bara stödja mot nåt? *ivrig* Billigt via Ebay, men jag vet inte riktigt om jag vågar. :/ Var 2300:- ink moms och tull, eller slapp du?
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Anne: de märker paketet med "test sample, return on request" för att minimera att tullen är där och nallar. Dessutom skriver de ner värdet på deklarationspapprena - på mitt paket hade de skrivit att värdet på innehållet var 53 dollar. Vilket det självklart inte var. Summa sumarun så slapp jag skatt och tullavgifter.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Anne: uplight var ett riktigt bra tips, tack för det!

Ebay är pålitligt tycker jag - åtminstone så länge man väljer en säljare med bra rykte.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jodå, jag handlar mycket annat på Ebay - bara rädd för att köpa något så ömtåligt.. mitt senaste Nikonobjektiv fick jag byta då det var en pytteliten bubbla i glaset, och då var jag rätt glad att ha köpt det i butik..
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

2007-08-21 20:59 #18 Last Edit: 2007-08-21 21:06 by crlhrv
Jag har lagt upp en bild här: http://farm2.static.flickr.com/1309/1195612921_73eb5d3792_o.jpg

Tagen i min allra första DIY-lightbox med 2 st 25w spots, 1 st 50w spot och handhållen kamera, 0.4s f/10.0 ISO200 90mm

Nivåerna är aningen efterredigerade i Photoshop med hjälp av Alien Skin Exposure-pluginen och bilden beskuren.


Det är svårt att fotografera matprodukter i 1:1 kanske..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

2007-08-21 21:57 #19 Last Edit: 2007-08-21 22:00 by crlhrv
När det gäller macro är väl detta så nära man kommer med Tamron 90 2.8: http://farm2.static.flickr.com/1073/1195750265_d84f2e75d4_b.jpg

I morgon ska jag bygga en större ljuslåda (den jag har nu är bara 20 cm x 30 cm, i morgon blir det att bygga av en flyttkartong) och experimentera med att ställa in mattallrikar / färdigrätter. Då får jag antagligen också nytta av en 500 w halogenlampa på stativ (dagens fynd på Harald Nyborg!).

Det skulle vara superkul att se andras bilder också!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal