Snö

Startat av helfgren, 2010-02-06 10:32

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Har fått massor av snö här i Sundsvall.
Nu har vi diskuterat en sak på jobbet som rör snö, så jag tänkte höra mig för här i ämnet då det verkar finnas gott om duktiga människor här.
Snö består ju av vatten, men min fråga är om det blir mer vatten i snön då det blir + grader ? Vissa säger att jag måste skotta taket för det blir så tungt om det skulle bli varmare, men jag hävdar att den blir inte tyngre bara mer kompakt så densiteten på snön som ligger där blir högre.
Hoppas ni har förstått vad jag menar  ??? .
Skriv gärna och berätta vad ni i övrigt tycker om SNÖ .

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse

Du har helt rätt, snölagret blir inte tyngre när det smälter.

Men, vilket är en helt annan sak, om det skulle regna på ditt snötäckta tak kan snön hindra regnet för att rinna av och då lär det kunna bli rejält tungt.

Hävdar Hasse som är fysiklärare och rejält less på snö.

crlhrv

hasse: i dagens gp skriver en meteorlog att nyfallen "fluffig" snö suger upp luftfuktighet och binder den i snön, vilket medför att daggpunkten sjunker och temperaturen sjunker mer än man kan tro (just daggpunkten är kanske oväsentlig i det här fallet..)

om snö kan suga upp luftfuktigheten lär den kunna bli ordentligt tung?, oavsett om det regnar eller inte. frågan är hur mycket fukt snön kan suga upp, när är den mättad?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Ja, fukt i luften kan bindas till snön ungefär som det kan bildas frost. Då blir snölagret tyngre eftersom det tillförs mer vatten.

Men snön blir inte tyngre bara för att den smälter.

Lucy

Citat från: Hasse skrivet 2010-02-06 12:00Hävdar Hasse som är fysiklärare och rejält less på snö.


Jag kan ingenting om snöns densitet men jag vill bara stämma in i kör med Hasse - är så trött på snöandet, så här ser det ut genom mina fönster ut till min lilla altan... känns som att jag bor i en igloo ;)

Mickan

Jag älskar snön och har inte tröttnat. Kanske mitt Österrikiska ursprung som gör sig påmint? Det ska också bli kul att se OS med vinterstämning utanför fönstret.

Ska du inte ta bort snön så fönstret inte rasar in Lucy?
Video meliora proboque deteriora sequor

helfgren

Citat från: Mickan skrivet 2010-02-07 10:11

Ska du inte ta bort snön så fönstret inte rasar in Lucy?



Ser ut som det skulle behövas :)

Verkar lite som att båda på jobbet hade rätt i frågan då, den kan bli tyngre om det är "fluff" snö och fuktigt i luften.
Tackar för alla intressanta svar .
Kan bara tilläga att jag älskar snö och tycker det är kanon med all snö som kommit, en solig dag på en snöskoter på väg till ett av dem fina ställen som finns här. Med i packningen finns alltid kolbullepannan, är så gott med lite lingonsylt till :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

Filippa

Jag älskar kyla och snö men Stockholm är inte världens lättaste ställe när det är snö. Det funkar inte så där klockrent med snöröjningen. Så gärna mer kyla men inge mer snö nu ?

Lucy

Citat från: Mickan skrivet 2010-02-07 10:11Ska du inte ta bort snön så fönstret inte rasar in Lucy?


Jo, om jag kom ut på altanen skulle jag göra det men dörren går inte upp för all snön och eftersom jag bor högt, högt upp kommer jag inte själv ut någon annan väg om jag inte vill vara våghalsig förstås. Men hyresvärden har lovat att komma och skotta lite här och var, för flera har det likadant. Faktiskt så kan jag säga att det är mindre kallt i lägenheten nu när all snö ligger i vägen, blåsten kommer inte åt att dra in på samma sätt tror jag :)

annamaria

Jag tycker det är härligt med massor av snö. Inte så van vid detta nu längre. Inte varit så mycket snö i Småland sedan jag var barn. Härligt! Fast det klart snart vill även jag ha lite vårväder...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal