Ska man skaffa induktionshäll?

Startat av Andreas, 2007-08-29 08:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Per-Erik

2009-09-08 18:52 #40 Last Edit: 2009-09-08 19:52 by Per-Erik
Nu har jag använt min induktionshäll i ca 2 veckor och är ganska nöjd men idag hittade jag en negativ sida...
Ångkokade "sticky rice" och missade att vattnet tog slut, då kan jag säga att hällen inte längre bara håller ca 100 grader, utan det blev otroligt varmt, jag var allvarligt rädd att hällen skulle gå sönder och kastrullen haverera.

edit: Skadan var inte så allvarlig som jag först trodde, jag tror att jag kan putsa upp den.


Fröken Dill

Någon som har tips på en HEL spis (alltså inkl ugn) med induktionshäll som är bra (och inte alltför hutlöst dyr)? Min nuvarande spis har rätt usla plattor, men ugnen blir blixtsnabbt varm, vilket är en stor fördel.
Hälsar fröken Dill

crlhrv

Per-Erik, kanske dags att skaffa riskokare ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Per-Erik

Jag har en och den går varm... :) men för att ångkoka så tycker jag inte den funkar speciellt bra.
"Sticky rice" skall ju ångkoka såpass länge att det det kan gå åt en hel del vatten och då tycker jag en kastrull funkar bättre.
Men visst riskokaren skyddar mot torrkokning, och jag har ärligt talat gjort det här misstaget tidigare men då hade jag ju gjutjärnsplattor och det var bara kastrullen som blev ful.


Fröken Dill

Nu har jag konsulterat mina arbetskompisar och de påstår att induktionshällar inte tål att spillas på. Kokar maten över så är det kört!? De tål heller inte att få socker på sig (låter väldigt konstigt, men skulle ju omöjliggöra kola-koket). Någon som vet besked?
Undrar fröken Dill

Hasse

2009-10-06 18:02 #45 Last Edit: 2009-10-06 18:26 by Hasse
Det låter märkligt! Jag förstår inte varför en induktionshäll skulle vara känsligare än en "vanlig" glashäll? Min lilla experimentplatta[1] mår inte dåligt av att man spiller på den. Det är bara att torka av.


[1] http://matforum.nu/index.php?topic=651.msg17700#msg17700

helfgren

2009-10-06 18:08 #46 Last Edit: 2009-10-06 18:19 by helfgren
Jag har en induktionshäll och jag är supernöjd med denna, det enda jag fått göra är att byta ut mina icke magnetiska kastruller till nya som är magnetisk. Vad det gäller att spilla och söla på den så är det absolut ingen fara. Kokade senast idag över när jag kokade ris och den funkar ännu :) . I övrigt så är den oxå lätt att rengöra då det inte bränner fast på samma sätt på en induktionshäll som en vanlig häll/spis. Anledningen till detta är ju att det är inte spisen som blir het utan stekpannan/kastrullen. Jag har bara gott att säga om induktionshällar, blir snabbt varmt i stekpannan, kokar upp fort och framför allt mycket lätt att reglera värmen på.
Jag personligen skulle inte vilja ha något annat, men det tog ett tag att lära om.

Efter att jag hade skaffat allt nytt så provade jag att lägga en 5mm plåt på hällen och den blev lika varm som en vanlig spis, så jag testade att ställa på en vanlig aluminium kastrull på denna platta och vips så gick den att använd på en induktionshäll. Vet ej om detta kan vara skadligt för hällen då plattan blir mycket varm, men ska fortsätta mitt experiment.


MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Citat från: Fröken Dill skrivet 2009-10-06 12:13
Nu har jag konsulterat mina arbetskompisar och de påstår att induktionshällar inte tål att spillas på. Kokar maten över så är det kört!? De tål heller inte att få socker på sig (låter väldigt konstigt, men skulle ju omöjliggöra kola-koket). Någon som vet besked?


Det där med att man ska passa sig för att koka över socker står det om i bruksanvisningen till min spis med glaskeramikhäll, har dina arbetskompisar kanske blandat ihop glaskeramik och induktion?
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Om man kokat torrt så skall det finnas en övervakning men det finns en tröghet och risk att den inte hinner stänga av plattan innan det blir för varmt och då kan hällen gå sönder enligt instruktionsboken.


Andreas

Citat från: mums skrivet 2008-06-15 19:45
Det finns mellanlägg av järn att använda till kärl som inte fungerar med induktion.


Här är ett konkret exempel på en sån: "Frabosk Mellanläggsplatta till induktion, 22 cm" á 349,00 kr "gör att du kan använda även dina gamla kastruller på induktionsspisen" http://webshop.verner-verner.se/showArticle.do?primaryId=SEB-099.02.3

Fast kanske lite väl dyr med tanke på att det väl i princip bara är en kastrullbotten från en induktionskastrull. Någon som sett billigare?
Den som inte frågar får inga svar.

Fröken Dill

Det låter bra! Jag måste kolla med min arbetskompis igen om vad hon egentligen menade. Börjar fundera på denna modell:
http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=28138&QPProducts=32360,11577,32369,32370,28138
Någon som har erfarenheter? Priset verkar rimligt och Electrolux känns som ett pålitligt märke. Behöver en hel spis eftersom det tyvärr inte finns någon plats för inbyggnadsugn i mitt lilla kök. Behöver ingen fancy design på spisen, diskmaskin och kyl/frys är vanliga vita.
Hälsar fröken Dill

Hasse

Apropå att spilla på hällen, slog det mig att på en induktionshäll kan man skydda hällen med en gammal tidning mellan platta och kastrull, trots att värmen är på.

helfgren

Måste säga att det var ett väldigt högt pris för en plåtbit, gå till en plåtslagare/verkstad så klipper dem till en i 5mm plåt för en 20-100:- beroende på vem man frågar. Då kan man ju använda den utan dåligt samvete den jag gjort själv ;) .

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Är verkligen Fraboskplattan så tunn som 5 mm Henrik? Det kanske den är, svårt att se. Undrar egentligen hur tjock plåt som är optimalt som mellanlägg för icke-induktionskastruller på induktionsplattor?

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-10 22:27
Apropå att spilla på hällen, slog det mig att på en induktionshäll kan man skydda hällen med en gammal tidning mellan platta och kastrull, trots att värmen är på.


Så länge det finns vatten i grytan borde det där vara ofarligt eftersom vatten inte blir varmare än hundra grader och papper väl antänds först vid några hundra grader. Men kan det kanske bli farligt om kastrullen är helt tom eller om man har olja i den?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Ja, det kan nog börja osa och ryka om pappret om temperaturen skulle närma sig 200 grader, så det är kanske inget att rekommendera ur brandsäkerhetssynpunkt.

Alltså: Glöm mitt dåliga förslag om tidningspapper! (Men det är rätt kul att det funkar.)

MiGa

En handduk under funkar också om man vill skydda från spill.

Andreas

Vid vilken temperatur börjar en handduk ryka?

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-13 19:45
Ja, det kan nog börja osa och ryka om pappret om temperaturen skulle närma sig 200 grader, så det är kanske inget att rekommendera ur brandsäkerhetssynpunkt.


Med olja kan förstås komma över 200.

Men jag skulle vilja veta om en induktionskastrull verkligen kan bli bortåt 200 grader om man skulle råka torrkoka den, finns det inte något slags säkerhetsmekanism? Har för mig att mina halogenplattor liksom börjar pulsera om man köra dem obelastade.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Det ska väl finnas en termostat som slår av plattan om temperaturen blir för hög. Men efter Per-Eriks inlägg[1] tidigare i tråden, undrar man ju hur tillförlitliga de är?


[1] http://matforum.nu/index.php?topic=651.msg35319#msg35319

MiGa

Handduk är väl mer tänkt som skydd mot spill just när man steker kött ,bacon man har kanske inte en till långkok precis ;D.

Jag är mycket nöjd med att ha en induktionsspis.

Lars Benthorn

Citat från: anel skrivet 2008-12-29 15:31
Vi har skaffat induktionshäll! Men Gud vad jag ångrade mig, inget av mina köksredskap passade på spisen, var tvungen att köpa allt nytt. Köpte även en Espressobryggare i julklapp åt min sambo, jaha var tvungen att byta den me, glämde att aluminium inte funkar, och inte heller koppar. Tråkigt, kan inte rekommendera induktionshäll, köp hellre glashäll, i alla fall om du är singel eller ni kanske bara är ett par. Förstår inte varför man egentligen ska ha induktionshäll. Det borde finnas något underlag man kunde lägga dit så alla redskap man redan har passar att använda.


Javisst bör man kunna lägga ett underlägg emellan kastrull och platta. En vanlig järnplåt värms ju av induktionen och sedan värmer den kastrullen eller vad än det är som du sätter på. Det fungerar, om än inte lika effektivt som om kastrullen har en botten av järn.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal