Förslag ngn på vad jag kan laga ihop av överbliven hjortstek?

Startat av Ia, 2009-09-28 18:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Ia

Lagade som sagt hjortstek i lördags. Finns ngt gott att göra med den? Typ en pastasås eller nåt? Eller blir det bara segt då kanske...??????
Ia´s Matblogg

MiGa


Ia

Ia´s Matblogg

Fröken Dill


Mickan

Pytt i panna är bra! Gör den gärna på blandade rotsaker och gör en kall yoghurtsås till. Krydda den med timjan, pepparrot eller kanske lite hjortronsylt.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: Ia skrivet 2009-09-28 18:02
Eller blir det bara segt då kanske...??????


Jag är själv lite rädd för att värma på stekrester, är man inte försiktig kan det ibland bli väldigt torrt.

Något som brukar bli gott och lyckat är att göra en sallad där köttet i strimlor ingår, då värmer man ju inte köttet alls.
Den som inte frågar får inga svar.

ena

att göra en varm vinaigrette och hälla över tunnskivad stek alldeles innan man serverar den är också ett sätt att få stekresterna ljumna utan att de blir torra :)
det är framför allt ett suveränt sätt att servera dem till en sallad...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Eller se till att få sås över också; grovhacka köttet, blanda med såsen o lägg i form. Täck med pajdeg eller stadigt potatismos.

Kari

Som pålägg skulle jag ta det :)
Pytt som andra lösning - köttet behöver ju bara bli ljumt när pytten är klar ifall man är rädd att det blir segt. Men varför skulle det bli segt?

Andreas

Citat från: Kari skrivet 2009-09-29 21:17
Men varför skulle det bli segt?


Ovarsam uppvärmning är som att fortsätta tillagningen dvs proteinerna stelnar mer och man tappar mer vätska. Köp hem lite lövbiff och kör på hög värme 10 minuter i stekpannan så förstår du vad jag menar. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Ia

Det blev en pytt i panna med rotsaker och ägg. Gott gott. Nästa gång ska jag testa och ha det i salladen. Ena - hur gör du din varma vinigrette?
Ia´s Matblogg

Ia

Det blev även variant på en Rydberg - hjortRydberg:) Den blev väldigt god! Stekt råpotatis, lök, hjort, hacka persilja. Och en sås på kall grädde, senap, peppar och salt.
http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/09/egen-variant-pa-rydberg-hjort-rydberg.html
Ia´s Matblogg

ena

Ia... jag brukar finhacka en charlottenlök o en vitlöksklyfta som jag sauterar i 3 msk ollivolja utan att det tar färg... tar av från värmen, väntar nån minut o tillsätter sedan 3 msk vinäger av något slag, själv är jag barnsligt förtjust i fikonbalsamico o ta hälften sådan o hälfen äppelcidervinäger men man tar det man gillar mest helt enkelt, tillsätter ett par matskedar hackade örter (el torkade...) salt o peppar efter smak. Färdgt!! Häll den över skivad potatis, pasta, kött... vad som behöver lite värme o smak ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Ia

Gud så gott det låter! Måste köpa fikonbalsamico - visste jag inte ens att det fanns! Vad har du den mer till? Sallad?
Vad kul, detta måste jag testa! Helt nytt för mig! Vilka örter brukar du ha - timjan? Blandar du flera örter?
Om du har den till pasta, vad har du mer till?
Ia´s Matblogg

ena

fikonbalsamicon har jag nästan bara till dressingar... o en sak til som jag inte ens vet vad jag ska kalla :) -jag knapersteker rökt sidfläsk, tillsätter lika delar fikonbalsamico o honung o låter det reducera in nästan helt... suveränt gott att lägga på lite rostat bröd eller bara pula i sig till en välkomstdrink etc...

Min favoritört är persilja så det har jag oftast mest utav... sen varierar det, timjan, citrontimjan, rosmarin, även ruccola kan vara gott... och ja, jag blandar :) mkt!!!

Till pasta, då landar jag den varma vinaigretten med pastan o serverar typ serranoskinka o mozarella till... o en grönsallad... eller kräftstjärtar o fetaost... osv... endast fantasin sätter gränser :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Har inte heller sett fikonbalsamico, vad är det för märke på den och i vilken butikskedja köper du den Ena?
Den som inte frågar får inga svar.

Ulla


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal