Snabbkräm?

Startat av Andreas, 2009-03-09 16:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Någon som minns signaturmelodin till barnprogrammet Tårtan? Idag spelades den på radion.

"Socker, grädde, nötter och mandelflarn,
och så sist men inte minst en liten ros av marsipan,
smörkräm, krikon, snabbkräm och gott gelé,
Frasses deg och en flaska saft och så en liten klick med sylt!"

Vad är egentligen snabbkräm och var hittar man det? Är det en bra tårtfyllning?
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Det borde väl vara pulverkräm, finns på hyllan med frukt krämer tillsammans med sylt.
Det e riktigt gott med lite jordgubbskräm, skall nog köpa en på väg hem idag, men jag köper nog en färdigblandad.
Men som tårtfyllning är jag skeptisk..
http://www.matservice.se/produkt.aspx?avd=1&vgr=19&productid=43205

Tomas J

Måste bara få kommentera Tårtan, blev själv glad när jag hittade den på DVD på nätet. Så nu är den en av favoriterna hos våra barn ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5rtan

Andreas

Hmm är det verkligen så enkelt som att det är pulverkräm? När (vilket årtal) gick det i så fall från att kallas snabbkräm till att kallas pulverkräm? Tårtan är från 1972 så rimligen borde det i så fall ha kallats så då, någon som är tillräckligt gammal erfaren :) att minnas?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Sök eller kontakta Findus, de gjorde uppenbarligen snabbkräm. Men jag tror inte att det är pulver?

http://www.tradera.com/Marmelad-Snabbkram-burkar-i-papp-60tal-auktion_84663138

Miss Fish

Jag tror att det var någon slags marmelad.

agnetasch

Svag marmelad/stark kräm. Jordgubbssmak. Nånting börjar röra på sig i bakhuvudet; jag kommer ihåg smaken.

Andreas

Stark kräm alltså, det lät ju som något som skulle kunna passa i en tårta! Du har inget minne om det var pulver eller inte?

Att döma av Kurts bild så ser det inte ut som pulver, kanske är det helt enkelt ätklar kräm - snabbkräm är färdig kräm på samma sätt som snabbmat är färdig mat? Ja kanske måste man kontakta Findus för att reda ut detta.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Min minnesbild är runda "vaxade" pappburkar med en rätt fast kräm i som var ätfärdig, inte pulver.

Bwana Mbenzi

Findus Snabbkräm är något som funnits minst sedan 40-talet och framåt, försvann troligen på 70-talet. Vi använde de tomma snabbkärms-burkarna i skolans kemilabb på 60-talet, när vi sköt bort burklocken med knallgas.

Den vanligaste smaken var jordgubb, men det fanns också hallon.
Krämen var alldeles slät och jämn, dvs utan jordgubbsbitar, och ganska fast. Den var i princip ätfärdig men hade ganska stark smak, och kunde med fördel användas som smörgåspålägg, som marmelad. Men den löstes lätt upp i vatten, och blev då snabbt saftsås till t.ex. risgröt eller mannagrynspudding. Den starka smaken gjorde att man kunde ha ganska mycket vatten, och man kontrollerade såsens konsistens genom att tillsätta potatismjöl.

I detta fallet, till tårtan, hade snabbkräm varit bra. Men man gör precis lika lätt sin egen med hjälp av sylt. Jag gjorde så sent som idag en efterrättskräm av COOPs vanliga hallonsylt.
Om man vill ha den jämna konsistensen så kan man filtrera eller pressa bort fruktbitarna. Kok då upp, blanda i lagom med vatten och ta bort bitarna FÖRE potatismjölet tillsätts.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal