Matlagningssherry

Startat av agnetasch, 2009-02-21 17:37

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag hade tänkt inhandla en flaska sherry att ha till matlagning. Egentligen vet jag inte exakt vad jag ska ha den till men det är ju en sån grej man bör ha i hemmet. Förr använde jag det i kinesisk mat o då var den söt.
Hur är det nuförtiden? Är det fortfarande söt sherry som gäller eller ska man ha torr eller båda?
Sen läste jag någonstans att det finns "matlagningssherry" på ICA. Är det någon som provat den?

Mickan

Det ICA säljer bör icke tas över tröskeln!!! Bristol Cream funkar bättre. Mormor köper en flaska i present då och då. Den står sig länge. Kanske ska vi ha entråd om sherry. Älskar boken "Tapas och Sherry" som ja köpte på bokrea.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-01 16:03
Det ICA säljer bör icke tas över tröskeln!!!
Tack för den varningen.

ivanl

Har provat många olika och fallit för en Vintry's Royal Cream Amoroso (Sweet).
Tycker den ger en bra avrundning till såser.

Anders Öhman

När man pratar om matlagningssherry är det de oxiderade typerna man menar, alltså oloroso och amontillado.
Jag rekommenderar en ren, torr oloroso framför de sötare varianterna av två anledningar; du får större kontroll över sötman i maten och en oloroso har mer karaktär.
Oloroson är dessutom den mest oxiderade av sherrytyperna och därmed mest hållbar. En öppnad flaska klarar sig lätt ett år.
Här är ett exempel:
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=8239&Butik=0&SokStrangar=

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal