Vintips: Montepulciano d'Abruzzo Bianchi 60:-

Startat av Andreas, 2007-04-12 11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Köp en flaska Montepulciano d'Abruzzo Bianchi, nummer 7126 för 60 kronor till helgen, det är ett mycket prisvärt fruktigt o kryddigt lite lättare rödvin!
Den som inte frågar får inga svar.

Mattias

det där vinet ger mig en helt sjuk migrän som kan pågå i typ tolv timmar. förmodligen är det väl druvan som gör det, kan vara bra att tänka på om man brukar få migrän.  ::)

Andreas

Ajdå! Det var inte roligt att höra.  :o

Får du det av några speciella andra viner också? Eller är det för att det är så prisvärt att du dricker för mycket?  ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Mattias

haha, jag misstänkte att det var det som var problemet första gången. men dessvärre får man huvudvärk så gott som direkt, efter en klunk eller två. kanske beror på hur mycket man ätit och sånt också iofs. har inte märkt av det med några andra viner, men håller mig ju borta från montepulciano alltså.

crlhrv

Det här var det vin som fick in mig i vinvärlden.. och det var kanske på både gott och ont.. Dessutom är det faktiskt riktigt gott.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Mattias;jag läste någonstans att det är tillsatserna i vinet man får migrän av.
Viner som skördas på släta marken med "slåttermaskin" får så mycket kvistar o skräp i sig att man måste tillsätta mycket vinsvavla för att desinficera det.Viner som skördats på branta kullar för hand är renare.
Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta.Kan du inte provdricka lite olika viner från lågland resp. högland o återkomma med rapport?

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vinsvavla är tydligen populärnamnet för kaliumdisulfit.Frågan är vilket som låter mumsigast.

Andreas

Tack. Sökte lite på kaliumdisulfit, det är alltså ett konserveringsmedel som kallas E224 (verkar även kallas Kaliumpyrosulfit ibland). Speciellt för astmatiker finns kända problem.

Jag har inte reflekterat så mycket över konserveringsmedel i öl och vin tidigare... (finns åtminstone inte i öl bryggt enligt Reinheitsgebot).

E224 verkar dock vara ett väldigt vanligt konserveringsmedel som ingår i massor av produkter (nästan allt med dressing & vinäger). Men kan kanske vara så att koncentrationen kan vara rätt hög i vissa viner?
Den som inte frågar får inga svar.

Mattias

men åh. nu kommer jag ju bli helt nojjig och kolla konsreveringsmedel på varenda produkt jag köper, haha.

agnetasch: låter som ett schysst projekt, hehe. så länge jag inte hittar fler grejer med samma effekt som montepulciano, that is. ;)

Urban

Jag får själv en rungande huvudvärk av vissa röda viner.. Dock inte av för mycket drickande  ::). En bekant berättade att huvudvärken från vissa viner kunde bero på en allergisk reaktion från vinet... Samma person berättade att man kunde ta en allergitablett typ: Clarityn (mot hösnuva mm.) före man hade tänkt att dricka vin så skulle risken för huvudvärk minska betydligt. Har själv provat detta och det funkar faktiskt,,,
Dock är detta inget som jag rekommenderar!!!. Eftersom jag lider av pollenallergi så tar jag ändå dessa piller vid behov..

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal