Långpannekakor

Startat av Mickan, 2009-09-05 18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Med anledning av att jag ska byta jobb (yessssss) ska jag bjuda på en hel del fika. Jag såg någonstans att det fanns en bok om att baka i långpanna och tänkte att det är en bra idé. Istället för att köpa boken som verkade väl präktig och halvtrist kan vi kanske länka och lägga ut favoriter här? Om ni har en extra god som ni tror passar till plommon tar jag tacksamt emot tips!
Video meliora proboque deteriora sequor

Lucy

Långpannekakor är bra och bekväma att göra när det ska bakas till många! Grattis till jobbet förresten! Tyvärr har jag inget bra förslag för någon med plommon men det här är en klassiker i min familj som görs ofta när det ska bjudas på olika jobb och bufféer. Den är mäktig och kaloristinn men väldans god!

Kocostosca

Ugn:175 grader

Kaka:
150 g smör
3 dl socker
2 ägg
4 1/2 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Tosca-smet
60 g smör
1 dl vispgrädde
1 dl sirap
3 dl socker
3 dl riven kokos

Rör alla ingredienser till kakan till en jämn smet. Blanda ihop i den ordning de står nämda. Smörj en långpanna och bred ut smeten i den. Grädda i c:a 15  minuter. Under tiden blandas alla ingredienser till toscan ihop. OBS: Kokosen ska i sist. Bre sedan på tosca-smeten och ställ in pannan i ungen igen. Nu c:a 10 minuter. Ju längre tid desto knaprigare lager. Skär kakan i 24 bitar när den fortfarande är varm.

PS: Har även bakat den med glutenfri mjölmix när jag skulle bjuda ett jobb med en glutenallergiker och det gick också jättebra och hans som var allergisk vart hur glad som helst :) Han var inte van att kunna äta sånt som togs med vid liknande "tillställningar"...

ena

Man kan alltid göra en sockerkaka o stoppa vad man känner för i den :)
Här är ett bra grundrecept för en vanlig långpanna:

4 ägg
4 dl socker
200 g smör
2 dl mjölk
9 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vanlijsocker

Smält smöret o häll i mjölken. Vispa ägg o socker poröst o vispa i mjölk o smörblandningen. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Häll i en smörad långpanna.

sen finns det alternativ :)
-vill du göra en äpplekaka strör du ett tunnt lager kanel över smeten o sticker i tätt med äppelklyftor.
-till en plommonkaka är det gott att strö lite ingefära eller kardemumma över smeten innan man lägger över halverade plommon (är det stora kan det vara bäst att dela dem på 4...)
-till en hallonkaka passar kardemumma jättefint.
-banankaka? strö över kakao eller oboypulver innan du sticker i bananskivor...
-rabarber o jordgubbar är en underbar kombo...

när du fyllt den på önskat sätt strör du över rikligt med råsocker eller brun farin. Sedan in i ugnen, 175 grader i 25-45 grader... tiden beror på hur mycket fyllning du har och om den var färsk eller fryst, är det mkt frysta bär kan det ta ännu längre tid...

man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Jag visste att svaren skulle komma här!

Video meliora proboque deteriora sequor

Sari

Här är ett gammalt recept som jag ofta använder.

Kärleksmums/chokladrutor

3 ägg                                   
3 kkp socker
1,5 dl mjölk
225 g smör
4-5 kkp mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1,5-2 msk kakao

Glasyr:

3 dl florsocker
4 msk smält smör
5 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

kokos eller strössel

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda i mjölken, blanda alla torra ingredienser. Blanda ihop de torra ingredienserna med smör och mjölk blandningen och vispa till en slät smet.
Häll i en smord och bröad långpanna. (Eller använd bakplåtspapper). Grädda i ca. 15 minuter.
Till glasyren blandar man ihop allt utom kokos/strössel, som man strör på kakan.


Snabbt och enkelt att göra!!!  ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal