Om handtaget på kniven

Startat av Andreas, 2007-04-30 11:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

2007-04-30 11:25 Last Edit: 2007-06-05 08:51 by Andreas
(Lyfte ut några inlägg om knivhandtag till samma tråd så att de blir lättare att hitta.)

Citat från: Urban skrivet 2007-04-29 16:52
En kock kan nog uppfatta en Global jobbig att arbeta med i längden eftersom handtaget består av metall, som kanske ger nötningsskador i handen efter långvarigt bruk.. Kanske till och med värk??.. Vad vet jag.
Vore jag kock så skulle jag förmodligen välja en kniv med trähantag som är mer ergonomiskt än metall,
medans en hemlirare som jag inte bekymras av en sån sak.


Jo det enda är väl skötseln då av trähandtaget, fast det räcker förstås med en skvätt olja då och då.

Men det absolut skönaste om man jobbar väldigt mycket borde väl ändå vara nån form av plasthandtag..?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Varför skulle plast vara absolut skönast??

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-04-30 14:58
Varför skulle plast vara absolut skönast??


Plast går att göra lite halvmjukt - absolut inga skavsår och går även att ge god friktion så att man inte behöver hålla lika hårt utan att riskera att tappa kniven.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Visst den personliga smaken avgör självklart. Vad tror Kocken om handtaget.. Vilket anser du är bättre, Trä/plast eller metall?.

Knivmannen

2007-05-17 00:55 #4 Last Edit: 2007-05-17 17:12 by Knivmannen
Plast/gummihandtag är sköna att hålla i. Varma, hygieniska men problemet med att få ont i händerna brukar inte alltid ligga i handtaget utan vid skarven mellan handtag och klinga. En normal kock som använder en normal kockkniv brukar alltid hålla kniven med fingrarna över bladet. Till exempel blir pekfingrets innersta del den som ligger på kniven rygg och därmed skapar det skavsår och valkar.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Urban

Vad är fibroxhandtaget gjort i för matrial?.
Är det lika skönt att hålla i som ett trähandtag?.

Rob

En fiberförstärkt plast. Halvhård, svart ett osexigt plasthandtag alltså. MEN det sluter tätt kring bladet, har inga porer och blir inte förstört av vatten eller att man inte oljar det några gånger om året...
Skönt att hålla? Sådär är väl migg svar, jag har inga problem med plasthantag, men det har inte samma levande känsla som trä.

Å andra sidan, innan jag såg ljuset i Japanska knivar var min plan att investera i ett set Sanelli Premona, som har i princip samma gummiliknande plasthantag som Fiskars.

Urban

Finns det att köpa Japanska knivar med Fibrox handdtag?

Rob

De flesta japanska knivar använder antingen rent trä (Ho, magnolia eller dylikt) de andra använder ofta trä impregnerat i resin (epoxy eller polyesterplast) eller det som kallas micarta (linne eller annat tyg som impregneras i resin och läggs lager på lager).

Men för att svara på din fråga, inte vad jag sett.

Urban

Det här Fibroxmatrialet.. Är det samma typ av matrial som handtaget på moraknivar har?

Anne

En nackdel med plast upptäckte jag idag på jobbet. Där hade nån begåvad person lyckats lägga handtaget mot något varmt, så att det delvis smält, och bildat en riktigt vass kant precis i greppet. Extremt oskönt att skära med.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ajdå. Men kan plasthandtaget smälta tycker man att man borde kunna värma upp det med exempelvis en varmluftspistol och forma till det igen. Eller för all del fila till det med en vanlig fil.

Undrar just förresten om det finns folk som själva formar om handtaget på sina köpta knivar för att få dem skönare.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Fibrox tycker jag könns något mjukare än moraknivar.

Urban

Ok. Men om man vill ha ett riktigt hygieniskt handtag.. Är inte en helgjuten kniv (typ global) det bästa alternativet då?
Sen måste det ju vara det mest hållbara alternativet också..

Knivmannen

Citat från: Urban skrivet 2007-06-04 21:38
Finns det att köpa Japanska knivar med Fibrox handdtag?


Jag tror inte det då Fibrox är en uppfinning från Victorinox.

Citat från: Urban skrivet 2007-06-07 19:37
Det här Fibroxmatrialet.. Är det samma typ av matrial som handtaget på moraknivar har?


Nej. Fabriken Frosts i Mora (som tillverkar moraknivar m.m.) har ett eget material som heter ProGrip till sina knivar. Det är ett plasthandtag med en mjuk gummiklädnad runt. Mycket sköna att jobba med.
En följdfråga: Är det de blåa eller röda moraknivarna du menar eller är det kockknivarna?

Citat från: Urban skrivet 2007-06-11 17:40
Ok. Men om man vill ha ett riktigt hygieniskt handtag.. Är inte en helgjuten kniv (typ global) det bästa alternativet då?
Sen måste det ju vara det mest hållbara alternativet också..


Victorinox har precis tagit denna fråga till sin spets och tillverkat fibroxhandtag med ett nytt banbrytande material som heter MicroBan. MicroBan finns inte i stor utsträckning i Sverige ännu men jag är säker på att det kommer hit. Jag blev själv erbjuden en agentur av MicroBan-skärbrädor men jag har så mycket annat att pyssla med så jag har inte tid med det.

Läs mer om MicroBan på Victorinox hemsida http://www.victorinox.ch/index.cfm?site=victorinox.ch&page=357&lang=E
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Urban

Knivmannen: Det är moraknivarna med blått eller rött handtag jag tänkte på.

Knivmannen

Citat från: Urban skrivet 2007-06-04 21:38
Finns det att köpa Japanska knivar med Fibrox handdtag?


Jo, det finns det faktiskt! Victorinox har tagit fram en Santokukniv med Fibroxhandtag! Se bifogad bild...

Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Knivmannen

Citat från: Urban skrivet 2007-06-07 19:37
Det här Fibroxmatrialet.. Är det samma typ av matrial som handtaget på moraknivar har?


Nej. Det är inte samma material, fast det kanske inte är så enormt stor skillnad. Fibroxen är mjukare att hålla i.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Urban

Ok!. Då vet jag det  :).  Vilken typ av handtag på kniven föredrar du då?.

Rob

Jag tycker fibroxen känns mindre hal när man har våta händer...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal