Rabarber dax! Men vad kan man göra?

Startat av Kari, 2008-05-07 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Någon har sagt till mig att rabarbern är bäst innan midsommar, iaf i den södra delen av landet. Så nu ligger det ett halvt kilo på diskbänken och väntar på förslag..  ;)

--

Är det sant att tidig skörd är så viktigt?
Kan man frysa rabarber? Skalade som råa i bitar?
Finns det mer än paj och kräm man skulle kunna göra?
De fina bladen tidigt på säsongen - bara kompost?




agnetasch

Jag fryser alltid rabarber; skär dom i slantar, lägger i plastpåse o fryser. Man kan ha dom flera år i frysen.
Bladen kan du slå in små presenter i  ;D
Annars kan man göra rabarbermuffins:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=657559
Rabarberglass:
http://hem.passagen.se/bequrella/sweet/glass/rabarb.htm
Leilas rabarbersaft:
http://recept.nu/1.122155/leila_lindholm/safta_sylta/frukt_bar/rabarbersaft
Arlas goda rabarbertårta:
http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15340
Rabarberkompott till glass, pannacotta o turkisk yoghurt o mycket, mycket mer.

Andreas

Jag brukar också frysa rabarber och det går jättebra men hur är det nu (jo jag är lätt tankspridd ibland), brukar man inte sockra den när man fryser den?

Rabarbertårtan verkade god, jag älskar mandelmassa. Rabarberkräm med mjölk är annars gott men det har jag inget recept på. Och vad sägs om rabarbermarmelad?

Finns det några middags-maträtter där rabarber kunde passa?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Rabarbertårtan - oj oj så inbjudande!  ;D Tack Agnetasch för länken!  :-*

Vad gör 1tsk potatismjöl för nytta till 100g rabarber? Som Ni vet är jag ingen guru på bak & sånt..

Fråga, slantar som 7-10mm eller tunnare? Vad skulle socker tillföra vid frysning?


annamaria

Förra våren gjorde jag en vit chokladpannacotta och så smält rabarber på den - underbart gott! Den söta chokladen mot den syrliga rabarbern.

agnetasch

Jag brukar aldrig sockra på rabarberna innan frysning; man vet ju inte vad man ska ha dom till senare. 7-10mm tjocka slantar låter väl bra eller?
När jag gör rabarberpaj har jag bara pajlock; under det lägger jag c:a ½kg rabarber överstrött med drygt 1 dl socker+1 msk potatismjöl, det brukar vara lagom.
Rabarbermarmelad måste vara underbart gott!
Det enda jag kommer att tänka på i "matväg" när det gäller rabarber är rabarbersås till kött
Till c:a 1 l sås:
1 l rabarber
2 gula lökar
6 dl strösocker
1/2 tsk vitpeppar malen
1 tsk kryddpeppar malen
1 tsk kanel malen
2 msk ättiksprit 12%
1 dl vatten 
1. Drag skalen av rabarbern och skär den i centimeter stora bitar. Skala och hacka löken.
2. Blanda rabarbern, lök, strösocker, vitpeppar, kryddpeppar, kanel, ättika och vatten i en gryta och koka tills massan tjocknat, ca 1 timme.
3. Häll upp på varma, väl rengjorda glasburkar. Förslut genast. Förvara i kylskåp. Hållbar i ca 4 månader.


Kari

Finns det ett hemligt knep för hur man skalar rabarber enklast?  :-[

Jag gjorde så här - skar av topp och fot, pillade loss skalet med naglarna i långa remsor som inte gick hela vägen.. ½kg på 25min.. Är jag ute och cyklar? :o 

agnetasch

Varför skalar du rabarberna,det har jag aldrig gjort ???

kryddburken

Elka!
Menar du att du SKALAR rabarberna? Varför? Det behövs absolut inte!

mani75

Nu i början är ju rabarberna så späda att man inte behöver skala men i slutet av säsongen brukar de bli för grova och då skalar jag också dem.

Saft måste man ju göra, den blir bäst på de tidiga, röda rabarberna! Brukar koka med en vaniljstång med. Sen är saft på rabarber/jordgubbar en höjdare! Sylt med!

När jag jobbade på en fiskrestaurang så hade vi kalvfond som bas till många såser vilket passar utmärkt till grillad/stekt fisk. Vi kokte ner lite fond, smörade upp den lite och tillsatte tunt strimlad rababer. Blev en musig sky med god syra :)
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

Kari

Skala eller inte skala - tack nu är jag med på banan!  ;D

Mani75: Har Du ett recept på saften och sylten med vaniljstång? Lika enkel som Leilas 1.78 liters här ovan?

I Leilas saft så ska man sila och slänga rabarberresterna, kan man inte göra sylt på det? *känner mig rätt korkad nu men måste fråga ändå*

Andreas

Potatismjölet fungerar kanske lite som redning så att rabarbervätskan hålls kvar bättre?

Det finns inga dumma frågor, och det är definitivt ingen dum idé att ta vara på rabarberresterna, frågan är kanske hur mycket smak det finns kvar i dem efter man gjort saft... nån som vet?

Tack för rabarbersåsreceptet Agneta, nån speciell sorts kött den passar till?
`
Lite socker vid infrysning rent allmänt förlänger väl hållbarheten? Har du nåt användingsområde där du använder rabarber helt osockrat?

Hur smälter du rabarber AnnaMaria?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men behöver man längre hållbarhet på rabarber i frysen?Jag har gjort rabarberrätter på 5-6 åriga frys-rabarber utan problem. Nu var dom bortglömda, annars har jag problem att få rabarberna att räcka till.

GRILLAT,gärna vildsvin, kan jag tänka mig att rabarbersåsen passar till.

roffekock

2008-05-08 12:13 #13 Last Edit: 2008-05-08 12:22 by roffekock
Rabarber som pressgurka. Det är något du kan läsa om i en utomordentligt  tevlig bok Rabarber av Ingar Nilsson som jag verkligen kan rek.
Om du nu inte skulle ha boken så låter receptet i vart fall så här.

400gr rabarber
salt
2 1/4 dl socker
3 dl vatten
1 Knippa persilja

Skiva tunt på tex mandolin salta lägg i press 30 min. Skölj och gör en lag av ättika socker  vatten blanda i rabarberna.


Väldigt gott till grillad kyckling.

/rolf


förban................ sol i dag 35 i solen i Småland kl 12 på dagen. Måste ta fram badkläder i dag och vad passar inte bättre då än att ha ett stort Rabarberblad på huvet som skydd mot värmen :D
Matforum är bäst

Andreas

Agneta: Grillat vildsvin med rabarbersås låter som nåt, men skulle det kunna fungera med hängbuksvin? :) http://www.na.se/artikel.asp?intId=1328144

Rolf: Pressgurkerabarber med grillad kyckling låter inte heller dumt, tack för tipset. Och ah en rabarberbok, den ska jag kika om den inte kan tänkas finnas på biblioteket. (Med tanke på vådan av att vistas i solen för mycket kanske du borde göra dig en hel rabarberbladskostym? ;))

TTspektra-Mia Gahne har skrivit en rabarberartikel publicerad i Helsingborgs dagblad idag: http://hd.se/mat/2008/05/08/vaarens-primadonna-sticker-upp

Hon vidarebefordrar Mat-Niklas Ekstedt tips om att "blanda rabarber med lite rödbetor när man kokar soppa eller kräm. På så sätt undviker man den där lite deppiga kakifärgen som kan infinna sig och får i stället en klatschigt kalasrosa anrättning"

Och så skriver hon "Bästa sättet att skörda rabarber är att rycka upp dem vänligt men bestämt i stället för att skära av dem. Då är återväxten så gott som garanterad." Rycka?! Det har jag aldrig provat och på vilket sätt skulle rabarbern återväxa bättre av det?

I anslutning till artikeln bjuder Mia även på ett par tre rabarberrecept, jag fastnade för Rabarbermousse med mörk choklad http://hd.se/mat/2008/05/08/rabarbermousse-med-moerk-choklad
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2008-05-08 14:30 #15 Last Edit: 2008-05-08 23:31 by elka
Roffekock: Det där låter jätte gott! Berätta bara vad man gör när man lägger i press för mig, snälla. 1-2-3 lag är det Du menar tro?

Andreas: Jag rycker/drar i stjälken och det går lätt, vad det gör för återväxten kan jag inte sia om då jag aldrig skurit.. Men den stumpen som blir kvar när man skär, vad händer med den? Ruttnar? Eller är den kvar hela sommaren?

Ikväll ska jag göra "Arlas goda rabarbertårta" som Agnetasch tipsa om!  ;D

--

Senare:

Gott blev det men jag glömde florsockret.. Botten var lite som mazarinfyllning och mandelmasan lite knäckig, rabarbern gjorde allt lagom sött.
Denna funkar antagligen utmärkt med äpple i klyftor om man inte har rabarber att tilllgå.

roffekock

2008-05-08 14:48 #16 Last Edit: 2008-05-08 16:07 by roffekock
elka att lägga i press kan innebära att du lägger rabarbeskivorna på en flat tallrik och placerar en annan ovanpå och lägger sedan en liten vikt på den översta tallriken,det handlar om att få ut saften ur rabarben. Sen sköjer du det i färskt kallt vatten och lägger det i en sil så det får rinna av kramma den helt lätt inan du lägger den i din 1-2-3 lag.

Man kan även använda en salladsslunga för att få bort vattnet efter pressningen, en sådan borde finnas i varje kök, jag kan inte leva utan en sådan och jag förbrukar minst två varje år. Nu i salladstider är den oundnviklig. Men den kan användas till mången ting. tex rabarber ;)

/rolf

rabrbevin någon som vet om detta?
Matforum är bäst

agnetasch

Andreas: Ja de där två små mjälla hängbukssvinen skulle jag gärna lägga rabarber på ;D

Mimmi

Jag har lagat en rabarberkompott på glasrabarber i kväll. Varvade med lite andra godsaker, enkelt men otroligt gott.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/08/glasrabarber/

Andreas

Elka: Och jag som alltid har skurit stjälkarna. Vad som händer med stumparna? De liksom skrumpnar. Vilken fin rabarbertårtebild!

Agneta: :)

Mimmi: Tack för rabarberkompottstipset! Fast stevia är en knepig ingrediens som inte många har hemma, hur mycket socker motsvarar det?

I Flen är det rabarberfestival 17-25 maj och då bjuds rabarberkorv "Kerstin Dumky från Stocktorps gård säljer sina högst unika rabarberkorvar med lammkött och indiska kryddor under festivalveckan." Den skulle jag vilja smaka! http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=192315&avdelning_1=101&avdelning_2=103&t=1358187341
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal