Måste grön potatis slängas eller räcker det skära bort det gröna?

Startat av Andreas, 2009-06-23 11:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag tycker mängden gröna potatisar man ser i butiken (och som tyvärr slinker med hem ibland) bara blir fler och fler, är det för att den ligger framme för länge i butik eller slarvar odlarna mer med kupningen nu för tiden?

Vissa säger att det räcker att skära bort det som är grönt och andra att man måste slänga hela potatisen, jag brukar skära bort men egentligen är jag inte alldeles säker på om det kanske ändå kan finnas otrevliga giftmängder utanför det gröna området.

Hur brukar ni andra göra?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Jag har någon gång fått lära mej att det gröna i sig är ofarligt. Det är klorofyll som bildats av att potatisen har haft kontakt med ljuset, jag tror att det är som med vit och grön sparris. MEN när potatisen får kontakt med ljuset så bildas mer av giftet solanin än om potatisen förvaras mörkt så det gröna blir en indikation på att potatisen kan ha förhöjda gifthalter. Men det ska inte vara något speciellt farligt gift, en del påstår att potatisen bara blir godare av förhöjd solaninhalt.

Jag vill minnas att  detta avhandlades i något matprogram på svt i samband med att dom besökte någon potatisförening.

Länk till UNT: http://www2.unt.se/article/1,,MC=1-AV_ID=784503,00.html?f=10
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Jag aktar mig för att äta grön potatis. Jag citerar ur artikeln Sweber länkade till:

"Det finns två risker med att äta för mycket gröna potatisar. Å ena sidan kan det påverka mag-tarmkanalen så att man blir dålig i magen. Å andra sidan kan det slå på nervsystemet, men då krävs det att man har konsumerat mycket grön potatis".

Hur mycket man måste stoppa i sig för att bli riktigt sjuk framgår inte, men varför chansa? Jag slänger hela potatisen om den börjar bli grön.

kjpil


annamaria

Jag har stor rädsla för magsjuka i alla former (har ju en sådär frisk mage i vanliga fall....) så jag slänger alla gröna potatisar. Jag har också läst för länge sedan att man kan bli magsjuk och det vill inte jag.....Hur det verkligen är däremot har jag ingen aning om.....

Yoghurt

Släng hela potatisen! Det gröna är den delen som blivit utsatt för sol men giftet - solanin - finns i hela knölen. Just det gröna är klorofyll men det är bara symptomen.
Hittade lite mer på wikipedia om någon vill läsa mer http://en.wikipedia.org/wiki/Solanine

Matglad Farsa

Tjena,

Postar en länk med förklaring på svenska om klorofyllprocessen och solanin från Illustrarad Vetenskap:
http://illvet.se/fraga-oss/aer-groena-potatisar-giftiga

Jag slänger potatisen alternativt lämnar tillbaka potatisen beroende på hur förbannad jag blir. Mängden klorofyll indikerar tyvärr inte mängden gift.

sebastiano

synd att alla människor tror på allt skit det läser, grön potatis har jag ätit sedan jag var liten och jag lever.. trött på alla rykten om olika saker och forskare som bara vill tjäna pengar. idag ska man äte lite kött för att det fölänger livet, imorgon ska man inte något kött alls för att man kan få cancer av olika slag. kom igen sloppa skit snacket och lev!

annamaria

Är det någon som hört om någon som blivit sjuk av grön potatis eller blivit sjuk av det?

Malin H

Hej,

Jag gjorde rårakor igår av grön potatis. Den var inte mycket grön (vilket jag nu har läst inte har med mängden gift att göra) men jag skalade den i alla fall extra noga. Idag har jag faktiskt ganska ont i magen och nästan diarré. Åkommor som förmodligen beror på potatisen. Åt i övrigt ingenting ovanligt eller annorlunda. Jag brukar aldrig ha problem med magen annars utan kan äta i princip vad som helst utan att bli dålig. Har aldrig varit magsjuk så känslig är den inte.

Jag kommer i fortsättningen ta med mig grön potatis tillbaka till affären. Det har hänt flera gånger i år, förut tycker jag det var sällan jag fick hem någon.

MVH Malin

Andreas

Tack för att du berättade Malin! Du kände inget konstigt med smaken på rårakorna? Enligt engelska wikipedia är möjligen bitter smak en pålitligare indikation på solanin än grön färg. "Showing green under the skin strongly suggests solanine build-up in potatoes, although each process can occur without the other. A bitter taste in a potato is another, potentially more reliable indicator of toxicity.". Nu skall förstås allt som står i wikipedia tas med en rejäl nypa salt, men visst låter det troligt att smaken påverkas.
Den som inte frågar får inga svar.

elvy gärdsback

jag åt också potatis som jag skurit bort det gröna på och fick jätteont, riktiga kramper. Fick springa på toaletten bara jag ätit något. Det är tre veckor sedan och jag är inte riktigt bra än. Kommer aldrig att vara så småsnål igen. Så släng potatisen om den är det minsta grön. MVH, en potatisälskare

MagnusH


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal