creme brûlée i aluminiumform

Startat av Broddan, 2014-08-08 23:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Broddan

Hej

Jag ska servera efterrätt till 50 man och funderade på creme brulee då det går lätt att förbereda.
MEN jag har inte 50 stycken ugnsformar att servera i.
Därför undrar jag om det går att göra detta i aluminiumformar som man annars gör muffins i.
Min tanke är att det borde gå men samtidigt vill jag få bort aluminiumen och då borde "kakan" gå sönder.

Någon med tips eller erfarenheter?

Hasse

Hej!

Jag har gjort aladåb i plastglas som jag klippte upp innan jag stjälpte upp aladåben på tallrikar. Nu är det väl inte troligt att plastglas tåler ugnsvärme till creme brulee, men du kan ju klippa upp aluminiumformen även om det säkert kommer att göra illa vid saxen.

Prova först i liten skala.

agnetasch

Äggsmet i aluminiumformar låter inte bra. Resultatet kan bli en grå brylépudding eftersom ägg missfärgas av aluminium (ser man om man gör äggstanning i en bakform av aluminium)
Varför inte kraftiga muffinsformar i papp (finns bl.a på Netto) dom är snygga också så du kan servera i formen.
Gör du i plastglas kan du göra bryllarna i mikron

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal