Billys pan pizza - bra eller dåligt mellanmål?

Startat av Kvasthilda, 2009-03-22 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvasthilda

Min barn älskar Billys. Jag har varit hårdnackad motståndare till att köpa hem Billys för jag tycker bara det är vitt bröd utan fibrer med tomatsås, lite pressad skinka och mycket ost. Man skulle lika gärna kunna göra en pizza-macka. Men barnen älskar det.... så nu har vi det hemma om inte jämnt så i alla fall med stor regelbundenhet. I morse åt till exempel lillebror och hans kompis som sovit över en varsin Billys till frukost. Bra, jag slapp kliva upp....  :)

Men min fråga är nu: är det "dålig" mat?  :-\ Oftast rör det sig om mellanmål, mer sällan middag. Dom tar en varsin när dom kommer hem med skolbussen. Och det är inte varje dag. Och det är så lättsamt....


Det gör inget om det är enkelt.

kjpil

Jag tycker att det är dålig mat - mycket energi och lite näring. Men helt ok då och då, det är ju enkelt - och du säger ju att det inte är varje dag.

Gjorde en liten energijämförelse just på billys panpizza faktiskt om du är intresserad
http://www.matvett.se/halsa/mellanmal

Kvasthilda

Intressant jämförelse. Det räcker ju faktiskt med en eller ett par frukter för att bli mätt (och det är godare än Billys!)

Det är för det mesta sambon som köper hem. Sambon tycker Billys är gott men jag gillar det inte nåt vidare....
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

Inte för att jag på något sätt vill rekommendera Billys men borde inte blodsockernivån bli jämnare och finare av en Billys än av en massa frukt?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Personligen tror jag att det är en meningslös jämförelse för en frisk person, plus att du måste specificera ganska tydligt och mäta för att överhuvud taget kunna göra en sådan jämförelse. Jag skulle kalla frukt för nyttigt, vilket är mer än jag kan göra med panpizza.

Kvasthilda

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-22 18:18
Inte för att jag på något sätt vill rekommendera Billys men borde inte blodsockernivån bli jämnare och finare av en Billys än av en massa frukt?

Av Billys?!?! En massa vitt bröd? Jämnt blodsocker? Nääää....nu skojar du väl????

Att jämföra Billys med frukt är kanske som att jämföra äpplen med päron.....?  ;)
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-03-31 20:00
Av Billys?!?! En massa vitt bröd? Jämnt blodsocker? Nääää....nu skojar du väl????

Att jämföra Billys med frukt är kanske som att jämföra äpplen med päron.....?  ;)


Om man är minsta inspirerad av LCHF tror man att barn blir speedade och feta av frukt. Hu för äpplen! Tragiskt! Frukt är världens bästa mellis och snacks tycker jag.
Video meliora proboque deteriora sequor

Kvasthilda

Jag håller på frukten. Å andra sidan, är barnen väldigt hungriga kan dom väl äta en panpizza OCH ett äpple.  ;D
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-03-31 21:25
Jag håller på frukten. Å andra sidan, är barnen väldigt hungriga kan dom väl äta en panpizza OCH ett äpple.  ;D


Kul att du skriver detta för jag tror att det är så jag levt mitt liv. Jag äter väl godis men äpple och gröt också. Inte godis istället för... Blir mindre godis och nyttigheterna får man i sig!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-03-31 20:00
Av Billys?!?! En massa vitt bröd? Jämnt blodsocker? Nääää....nu skojar du väl????


Observera att det är formulerat som en fråga, det vore intressant med en seriös jämförelse mellan billys och frukt baserad på fakta och siffror. Och den som vill kan ju jämföra med billys fullkorn. ;)

Jag tror inte att man blir speedad av blodsocker men däremot inbillar jag mig att man blir trött och grinig när det går ner.
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-01 08:19
Observera att det är formulerat som en fråga, det vore intressant med en seriös jämförelse mellan billys och frukt baserad på fakta och siffror. Och den som vill kan ju jämföra med billys fullkorn. ;)

Jag tror inte att man blir speedad av blodsocker men däremot inbillar jag mig att man blir trött och grinig när det går ner.


Ja det vore intressant att se en sån undersökning. Jag kollade lite på nätet nu men hittar inget.

På det sista kan jag säga att med rent empiriska undersökningar så är svaret: JA! Man (jag) blir trött och grinig när blodsockret dyker. (Och äpple "räcker längre" än Billys tycker jag)
Det gör inget om det är enkelt.

syntetica

varför inte ha typ fil och sådant hemma så barnen kan ta något sådant iställe för en billys? jag kan tycka att en frukt eller två är så kul, barn vill ju oftast äta något roligare så jag skulle satsa på fil, bär och sådant.

Kvasthilda

Fil finns alltid hemma liksom bröd, pålägg, nötter och frukt. Och nu är det över en månad sen nån köpte hem Billy´s.  ;)
Det gör inget om det är enkelt.


kallebakom

jag är 40år har senaste 20åren levt på sånt ni kallar skräp....inte tjock utan lagom mittellan rund-typ normal.Och jag lever o mår bra -konstigt va ?

agnetasch

Bara 40 år? Klart att inte bekymren har startat än. Kom igen om tio år när du varit hos doktorn o fått blodfettssänkande, blodförtunnande o blodtryckssänkande mediciner. Just nu bara bäddar du för det ;)

webguide

2016-01-27 09:45 #16 Last Edit: 2016-01-27 09:51 by webguide
Citat från: Mickan skrivet 2009-03-31 20:05
Om man är minsta inspirerad av LCHF tror man att barn blir speedade och feta av frukt. Hu för äpplen! Tragiskt! Frukt är världens bästa mellis och snacks tycker jag.


Det är intressant det där, om man skulle bli speead bara för att man äter socker så skulle en bil börja köra fortare när man tankar den.

Frukt är inte så farligt. Fruktjuice däremot, det är riktigt ondsint om man är rädd för socker.

Billys - Nä, det bör man absolut inte ge någon att äta, särskilt inte barn.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal