En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Hundtråden  (läst 88962 gånger)

Kari

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2142
    • Visa profil
SV: Hundtråden
« Svar #100 skrivet: 2008-03-26 15:33 »
Här kommer en bild på en pigg tjej i 55kg klassen, lånad för en dag i vintersolen! Kan lova att hon var trött i sina ettåriga ben efter en tur upp till Tjuv-Antes grottor i Olofsfors.

Soda - the geocaching dog!

Mimmi

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 443
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: 2008-03-26 16:00 »
Härlig bamsing, elka. De här små rackarna på 6 veckor gjorde mig helt såld...

Mimmi

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: 2008-03-26 16:01 »
en till...

Kari

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: 2008-03-26 16:05 »
Hundmassage på gång?

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
« Svar #104 skrivet: 2008-03-26 16:12 »
"don't you ever let go of that brädstump" som en kompis till mig beskrev den ena bilden. på den andra är Sigge på landet och visar sin svåra sida. förresten är ett sånt där ekologiskt fästinghalsband med citrondoft helt värdelöst, det enda som fungerar är gifterna från apoteket och det fungerar riktigt bra!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mimmi

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: 2008-03-26 16:14 »
Dottern har fint handlag iaf. :)

Kari

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: 2008-03-26 17:11 »
Crlhrv: Jepp, har provat citronbandet.. Tyvärr. Frontline funkar bra men är rätt dyrt och lite läskigt. Prova vitlöksgranulat som man ger till hästar i fodret, skulle gissa att en tsked räcker till lilla vovven på bilden, en till frukost och en till middag och börja redan nu. Så kör Du med det året runt. Har funkat bra på två hundar här i Fästingholm.

crlhrv

• Mästerkock
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: 2008-03-26 17:18 »
elka: tack för tipset, jag har provat några ekologiska alternativ men aldrig vitlök. gemensamt för samtliga är resultatet varit riktigt dåligt för att inte säga obefintligt. då vovven bor hos sin andra husse i stockholm ska jag vidarebefodra ditt tips men kommer nog att använda frontline när han är här nere i sommar.

tidigare fanns det ett receptbelagt medel på apoteket, finns det kvar? om man gav det till katter kunde dom visst dö, men vi var några somrar i sthlms skärgård och hundarna fick aldrig en fästing.

Kari

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: 2008-03-26 17:32 »
Recept medel som katter kan dö av, hmm, låter bekant. Var inte det i media för bara något år sedan?
Men skulle Du våga ge det till en hund i moderat storlek? Om det är kilona som avgör rentav? Ring och fråga, 020-450450, dom har folk som kan djur.

bryggens

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 440
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: 2008-03-26 17:50 »
Fästingar är ett elände, helst om man har en riktigt pälsig hund.
Vitlök.. Man ska inte ge hundar vanlig lök, så hur är det med vitlöken?
Vi gav vår nuffe vitlök i början, men läste sen att det inte var bra, vad ska man tro?

crlhrv

• Mästerkock
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: 2008-03-26 17:54 »
han och två andra i samma storlek har överlevt det medlet under flera år så det är nog inga problem för mindre hundar. exspot heter det visst och skrivs ut av veterinär. när inget annat hjälper så funkar det kanon (akta kattskrället bara).

Kari

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: 2008-03-26 17:56 »
Gullök och choklad typ Marabou är giftigt har jag hört för hundar. Vitlöksgranulathund nr 1 blev 12år och den andra 14. Nu snackar vi djurförsök på allvar..  ;)

bryggens

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: 2008-03-26 18:17 »
Då kanske man ska prova detta granulat ändå, var får du tag i det, Granngården? Hur mycket har du gett dina hundar / vikt på dom.
Vår nuffe håller en vikt på ca 50-60kg.

Kari

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: 2008-03-27 10:45 »
Granngården eller liknande har på hink om ca 5liter, priset minns jag inte men den räcker länge. Min blandras Karlsson vägde 25-27kg och fick runt 2-3msk per dygn i maten. Torrfoder är bra om man blöter lite annars ligger det kvar i skålen, på annan mat är det bara att strö på.

Börja lugnt så Nuffe vänjer sig! New Foundlanden Mimmi?

---------

OBS! Mer läsning om man Googlar på orden -vitlök hund- vad skall man tro?? Jag vet bara det jag vet.  :-X  ;)
« Senast ändrad: 2008-03-27 11:01 av elka »

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6582
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #114 skrivet: 2008-03-27 18:29 »
Jag har faktiskt aldrig reflekterat över detta men: Är fästingar lika farligt för hundar som för människor?
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: 2008-03-27 18:46 »
Elka:
Newfoundlanden heter Maddy.
Har det blivit färre fästingar med granulatet, för det händer ibland att man kan hitta såna där stora gråblå fästingar fast vi försöker gå i genom hennes päls dagligen.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4502
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: 2008-03-27 18:52 »
På Animal Planet kan man ju se stackars krakar, både hundar o katter som är vanvårdade o fulla med fästingar. Då mumlas det om blodbrist o det kan man ju fatta när otäckingarna sitter som vindruvklasar o glufsar. Så långt går det ju aldrig här så man undrar vad mer hemskt som kan hända?

Kari

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: 2008-03-28 09:30 »
Andreas: Jepp.

Bryggens: Jepp. Heller inte kul att få dom i soffan/sängen eller trampa på eländet.

Agnetasch: Just dom här djurpolisen avsnitten försöker jag att inte se men Hjärtat ska prompt kolla på dessa stackars djur.. *urk*

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #118 skrivet: 2008-03-28 11:51 »
Ja tydligen kan voffsingarna också åka på borrelia, ajdå. :(

Hittade den här sidan http://exspot.se de förselår att man smetar in jycken med joxet de säljer i förebyggande syfte för att få en effekt som varar i 4 veckor. Kan verkligen effekten hålla i sig så länge? (Och inte får man klappa hunden på 6 timmar efter en behandling + att små barn ska hålla sig borta flera dygn - låter inte som ett så trevligt jox.)

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #119 skrivet: 2008-04-08 08:49 »
Ni håller väl era vovvar i trim?

Allt fetare husdjur till veterinären  "– Vanligtvis söker djurägarna inte för övervikten, utan för att djuret har blivit deprimerat, upplevs håglös eller verkar ha ont i lederna. Men när de kommer hit ser vi att de kanske har tio kilos övervikt" http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=495313&avdelning_1=101&avdelning_2=142

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stockholm i mitt hjärta, en blandning av sött och?:
Allting har en ände, men vad har två?:

- Annonser -