En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Mjölsikt  (läst 6807 gånger)

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4472
    • Visa profil
Mjölsikt
« skrivet: 2007-12-11 18:50 »
Vad använder man en mjölsikt till? Ja,ja, sikta mjöl,men varför?

Tobias

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
SV: Mjölsikt
« Svar #1 skrivet: 2007-12-11 19:16 »
Så att det inte blir klumpar, tror jag.

roffekock

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1269
  • Ta inget för givet !!!!!
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2007-12-11 19:57 »
Att sikta sitt vetemjöl är en god vana eftersom man får in luft i mjölet. Mjölet blir på något sätt ihopslaget vid transport. Jag har alltid siktat mitt vetemjöl och det har blivit en vana. Jag har genom åren dragit på mej ett antal, men en som jag  gillar mycket starkt är den lilla på bilden i mitten själva kragen är svept i ett stycke och duken är gjord av hästtagel synnerliggen trevlig men den är ju bara till för att pudra lite på degen och bakbordet den är ju så liten. Sen ser du den stora på nästa bild den är en ny modell med rostfritt nät och den passar väldgt bra till lite större mängder.
Framför sikten har jag ställt min sylt och skinkpress som jag sparat på otroligt effektiva och trevliga. Du ser även min kullagrade minst 100 år gammla rödbokskavel. ;)

/rolf

ttt
« Senast ändrad: 2007-12-12 07:52 av roffekock »
Matforum är bäst

Anne

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
    • Anne's Food
« Svar #3 skrivet: 2007-12-11 21:41 »
Mjuka kakor blir oftast luftigare om man siktar mjölet. Det där är en hel vetenskap, i alla fall om man läser Rose Levy Berenbaums Cake Bible. (Och det gör ju jag gärna.) :)

(Fast sen om jag själv siktar? Ehhhh.. nu byter vi ämne.)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
« Svar #4 skrivet: 2007-12-12 07:44 »
(Tänk, jag trodde det stod mjölskit och undrade vad tusan det var frågan om nu).

Jag har bara siktat mjölet en gång, det var när jag gjorde cocacola-kakan, men å andra sidan bakar jag så sällan. Inte omöjligt att degen blir luftigare med siktat mjöl, det låter i alla fall logiskt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -