Otroligt härlig tråd detta. På senare tid har intresset för molekylär kökskonst vuxit något enormt faktiskt. Känns som att dessa möjligheter som Texturas-serien möjligör kommer få en betydande roll i sveriges krogvärld, (både på gott och ont enligt mig)
Mycket skum på texturas börjar ju komma känns det som.
Men finns det några slags utbildningsfilmer eller instruktionsböcker i ämnet eller är det ihärdigt internetsökande som gäller?
Om det senare är rätt så skulle det uppskattas radikalt mycket om vi kunde få lite "recept" om det nu får kallas så på dessa intressanta tingester,
Kom igen webguide och ni andra. Dela med er till oss nyfikna 
Nej! Vi är med i en hemlig sekt...

Ferran Adrià har givit ut ett gäng böcker i ämnet och det finns en hel del videos både att köpa och går att hitta på youtube etc.
En grej jag gjort som iofs inte inbegriper texturas, men är ganska modern och avantgarde är en förrätt jag gjorde, paprikaglass och harfiléhamburgare med tomatsås.
Först glassen (det här är ruskigt ungefärligt, eftersom jag smakar mej fram till mängderna).
Rosta och skala röd paprika (5 stycken till 4 personer), koka ner 1 paket (jag kör ICAs ekologiska) krossade tomater (blir snäppet bättre med färska bra plommontomater som man krossar själv, ta bort skalet bara) tills nästan allt vatten är borta.
Mixa den skalade paprikan och tomaterna. Man behöver nästan inte krydda upp det här, blir underbart god smak! Blanda i 1 gram (½ blad) gelatin och kör i glassmaskin inför servering.
Harfiléhamburgare, jag får hare då och då från en jägare jag känner. Filén är extremt liten men otroligt mör, jag maler den, blandar i lite vitlök, salt och peppar. 2 filéer till 4 personer (små hamburgare). Stek dem precis innan servering, jag går igenom uppläggningen sen, men den inbegriper små täljstenskuber (sånna man har i frysen och lägger i Whiskyn) som skall värmas i ugn.
Tomatsåsen, gelen som ligger runt kärnorna innehåller mycket glutamat, vilket troligen är anledningen till att tomater funkar så bra ihop med kött. Här skall vi använda detta som en slags chokladsås.
Skrapa ur kärnorna från 1 kg tomater i en sil och pressa ur all vätska ur dem (spara tomaterna eller släng). Koka försiktigt ner vätskan till sirapsliknande konsistens. Häll den i en plastflaska med pip.
Till serveringen behöver du 4 kylda kakelplattor (matt vita valfri storlek, men inte minimini)
Lägg in 4 täljstenskuber i ugnen på ca 150 grader.
Kör glassen, stek hamburgarna och ta fram kakelplattorna.
Ringla såsen på alla plattorna i likadant mönster, quenella ett glassägg, lägg mitt på tallriken, läg täljstenen uppe i ena hörnet och placera den lillla hamburgaren ovanpå. Klart, ritigt gott med Stoneleighs Resling
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=6498&Butik=0&SokStrangar=.