En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Går smaklös billig ost förvandla till god ost genom att lagra själv?  (läst 58125 gånger)

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4414
    • Visa profil
Den där oktoberosten var ingen herrgård, det var en grevé (köpt som "Matlagningsost" då vet man inte riktigt vad man får) Grevé är igen ostsort jag gillar, därför tyckte jag inte lagringen tillförde något (klarspråk; bläää) men alla våra gäster tyckte om den. Den var också svår att skära så det fick bli tärningar. Passade hyfsat till vitlöksoliver o halvtorkade cocktailtomater. Men någon mer grevé kommer jag nog inte att lägga i ostlagret :-\

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1529
    • Visa profil
Lite off topic kanske men har en Stilton jag köpte på rea i januari. Tänkte öppna den på julafton. Blir intressant att se om den blivit bättre eller om den bara är förtorkad och ledsam.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
Igår öppnade vi julosten vi köpte förra året. Lite starkare, mycket saltare. Tja....god :-\

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1529
    • Visa profil
Lite off topic kanske men har en Stilton jag köpte på rea i januari. Tänkte öppna den på julafton. Blir intressant att se om den blivit bättre eller om den bara är förtorkad och ledsam.

Toppen var den. Inte för torr och med ett intensivt sting.
Video meliora proboque deteriora sequor

Lars Steier

• Gäst
Yes, smaklös hushållsost blir kanon efter 7-10 mån lagring i ett skåp i köket.
Bäst är dom fetare ostarna, 30+ och mer.

Bara lägg dom i vänteläge, kolla att inte plasten/vaxet är skadat.

Sedan, är och njut...

Har säkert 10 ostar hemma på gång med varierande ålder som bara vänar på mej.

Det är t.o.m. så att god lagrad herrgård kan slänga sej i väggen mot dessa hemmalagrade ostarna.

Lars

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
Jag lagrar alltid mina ostar 12 mån, oflexibelt kanske, men lättare att hålla ordning på dom o mer smak ;)
Hushållsosten är favoriten, helst den mindre modellen. Jag har upptäckt att när Willys har extrapris på 2 kg:s hushållost har Willys Hemma extrapris på den lilla på 1 kg.

JKM

• Gäst
Jag fick smaka en cheddar, som "gömts undan" på ett ostlager som lagrats där i trettiofem månader. Den var himmelsk. Det var en vanlig Kvibille.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -