En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Mjöl  (läst 1726 gånger)

Romarin

• Diskare
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
    • gourmetodling & kökshemligheter
Mjöl
« skrivet: 2008-12-09 15:55 »
Jag älskar att baka. Och tidigare (när det inte fanns så mycket utbud som nu) släpade jag alltid med mig mjölpaket hem. För att få just den smaken på brödet som jag njutit av på semestern. Här har blivit både portugisiskt, spanskt,franskt och italienskt i resväskan ;). Och ja, det smakar annorlunda!

Är det skillnad på mjöl från ex. Frankrike jmf. med svenskt? Nån som vet eller har samma erfarenhet som mig? Alltså mjölsläpande resenär? :P I min inköpskorg brulkar det alltid trilla i lite dyrare mjöl "direkt från Italien"...

annamaria

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
SV: Mjöl
« Svar #1 skrivet: 2008-12-09 20:18 »
Nej jag släpar hem allt som ser konstigt ut - men inte mjöl än så länge. Så nu blir väskan ännu tyngre, tack för tipset. Däremot om man råkar åka förbi mindre butiker runt om i landet - som säljer stenmalet mjöl osv - det kan jag inte låta bli.

kurt

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 455
    • Visa profil
SV: Mjöl
« Svar #2 skrivet: 2008-12-10 20:12 »
Det finns ju olika sorters vete, t ex med olika proteinhalt:

http://paindemartin.blogspot.com/2008/03/finskt-supervete-p-konsum.html

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -