En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Hur blötlägga och koka baljväxter?  (läst 17305 gånger)

Magdi

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Hur blötlägga och koka baljväxter?
« Svar #20 skrivet: 2009-07-30 09:49 »
Hej, jag är ny på forumet, så jag måste svara här trots gammal tråd, eftersom ni tog upp Chana dal, som är en av mina favoriter bland baljväxter.

Chana dal kallas även gula linser, eller splitlinser (eng. split peas), och används en hel del i exempelvis indisk mat. Du hittar dem i de allra flesta orientaliska matbutiker. De till skillnad från andra linser behåller sin konstistens även efter kokning, så de har en mycket framträdande och nötig smak. De behöver inte blötläggas innan, men de sköljs ordentligt och kokas i ca 25 minuter, ofta tillsammans med kryddor från början.

Har själv en favoriträtt som är en curry med gula linser och spenat. Ätes med basmatiris till, samt lite yoghurt och chutney. MUMS!

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Vilken av dessa är rundast: gurka, tomat eller morot?:
Vad är tyngst: ärta, böna eller melon?:

- Annonser -