En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Vilken rök har Du? Jag har Julas! (En säsong senare bilder)  (läst 69771 gånger)

Lisbeth

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej Jag är nybliven ägare till ett Jula rökskåp men jag förstår mig inte riktigt på det. Jag har eldat med samma sprit som man har till stormkök. Har lyckats få till en regnbåge men ingen direkt smak nu har jag precis tagit 4 laxfiléer men det blir ingen direkt röksmak på dem heller har haft i ca 3-4 dl rökspån och lite enris. Elden slocknar hela tiden om jag inte har spjällen helt öppna. Vad gör jag för fel? Tacksam om någon kunnig kan vägleda mig lite.

Hankki

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Hej,
Såg bilder på kylskåp och andra fina projekt, efter att jag såg kylskåpet så kom jag att tänka på en storköks diskmaskin som jag hade tänkt använda till motordels tvätt, men det intresset har svalnat lite.
Nu vill jag veta om någon har sett en rökugn gjord av en sådan diskmaskin?
Färdigt sned plåt invändigt för att inte vätskorna ska droppa på eldstaden, tätslutande lock att ordna ventilation i, fullständigt rostfri, kanske aningen tunn plåt för eldstaden, alternativt elplatta, men det går ju att fixa.
PT 100 temperaturgivare samt en inställbar termostat/termometer från kina.
Kanske ett projekt för vinterns permitteringsveckor, ifall vi inte får för mycket jobb och "måste" tillbaka på jobb...

Denna kunde också ganska enkelt konverteras till kallrök vid behov.
« Senast ändrad: 2009-11-03 10:51 av Hankki »

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4472
    • Visa profil
Jag har aldrig byggt en rök av en diskmaskin men tanken är lockande. Det jag instinktivt tänker på är: kallrökning, inte eldstaden i rökutrymmet! Hur löser man det?

Hankki

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Lite i stil med det som roffekock har i svar 34 fast med ett rör från en skilld eld/röklåda.
Som sagt, det existerar endast en prototyp uppe i skallen och jag har ännu inte slaktat maskinen för att se vad som kan fixas.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Write pancake in Swedish!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -