En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Bör alla dricka 2 glas mjölk om dagen?  (läst 15857 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6580
    • Visa profil
    • Matforum
SV: Bör alla dricka 2 glas mjölk om dagen?
« Svar #20 skrivet: 2009-04-11 09:59 »
Ingegerd Johansson berättade att det finns något i mjölken som skyddar tänderna mot karies.

En annan "nyttig"? sak med mejeriprodukter är att flera studier visat att kalciumberikade mejeriprodukter ger en större viktminskning jämfört med en diet utan mejeriprodukter.

OK möjligen ger mjölk ett visst skydd för tänderna och kanske är det bra bantningskost.  Men inget av detta känns ju som något riktigt starkt skäl att dricka mjölk. Kalcium tyckte jag var ett bra skäl men efter att ha skrivit inlägg #15 om A-vitamin och ökad risk för benskörhet samt behandling av benskörhet med kalcium och D-vitamin utan effekt tycker jag att det blev mer tveksamt, ingen som vill kommentera det?

Mjölk är väl dessutom ingen bra dryck för miljön?
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
« Svar #21 skrivet: 2009-04-12 22:27 »
Mjölk är väl dessutom ingen bra dryck för miljön?

Kan du utveckla det där?

(OT: Jag såg förresten en ny variant på rekommendationerna jag nämnde förut. Förra veckan såg jag vid bröddisken i en ICA-butik: "Fem bröd om dagen gör kroppen glad!" )
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6580
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #22 skrivet: 2009-04-14 08:00 »
Jag tänker på att kossorna bidrar till växthuseffekten, se denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=1472.0

Sen är det väl förresten även så att mjölk hämmar upptaget av järn?
Den som inte frågar får inga svar.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -