En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: BA-sås?  (läst 1943 gånger)

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4486
    • Visa profil
BA-sås?
« skrivet: 2009-08-10 16:46 »
Jag har länge lidit av att vissa livsmedel inte anges med sina ursprungsnamn. T.ex verkar majonnäs vara väldigt svårstavat; nej majo ska det vara. Creme fraiche har man äntligen sluppit undan stavningen på genom att kalla den CF (som egentligen är en förkortning av cystisk fibros)
Beasås har ju länge varit en bekvämlighetsbeteckning för bearnaisesås, men häromdagen såg jag någon som påstod sig ha ätit BA-sås till sin biff. Då blev jag så trött. Ska vi själva tillåtas hitta på egna ord för maten. "Igår åt jag kokt lax med HO-sås" eller "Fiskpinnar med remo är gott"
Så himla svårt kan det väl inte vara att lära sig ett par utländska ord. Såserna ifråga är ju betydligt enklare att stava till än att laga ;D

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1532
    • Visa profil
SV: BA-sås?
« Svar #1 skrivet: 2009-08-10 19:46 »
Tack för att du drar ditt strå till språkpolis-stacken! Du har helt rätt!
Video meliora proboque deteriora sequor

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -