En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Mer smak på brödet av kryddor i degvätskan istället för med mjölet?  (läst 2341 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6576
    • Visa profil
    • Matforum
TT-spektras Mia Gahne tipsar i sin spalt i lokaltidningen "Vill du ha smak på brödet? Tillsätt kryddorna i degvätskan istället för med mjölet. Då ger det mer smak."

Någon som kan bekräfta att det stämmer?
Den som inte frågar får inga svar.

Groet

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Det låter lite suspekt, vad för kryddor menas egentligen? Om man har örter och lägger det i fördegen så det får längre tid så kanske det gör lite skillnad, men varför inte tillsätta lite mer kryddor om man vill att det ska smaka mer av något?

Jag gör ibland bröd med soltorkade tomater och basilika, jag brukar blanda ned basilika i burken med tomater för att smaksätta oljan, det kanske inte gör så stor skillnad men jag gör så iaf.

Mattias H

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Jag antar att det stämmer som beskrivs i tidningsurklippet, eftersom vätskan löser upp smakämnena (iaf de vattenlösliga) som sedan blandas de ut effektivare i degen. Vissa smakämnen är fettlösliga och de löser sig ju bättre i fett än i vatten, så i de fallen är det inte lika effektivt. (Om inte degvätskan har en massa fett i sig förstås, typ fet mjölk, olja etc). Jag har dock inte koll på vilka brödkryddor som är vatten- respektive fettlösliga. Någon som vet?

Tias

akius

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Blanda ut kryddorna med en skvätt alkohol (som både löser fettlösliga och vattenlösliga ämnen) så slipper man fundera. ;)
Men bildas det inte också lite alkohol i degar som jäser, sockerarter som bryts ner till alkohol (förbränns) och koldioxid ("luft" i brödet)...?

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -