En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Göteborg: Fond (lunch)  (läst 12095 gånger)

chepplin

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Göteborg: Fond (lunch)
« Svar #20 skrivet: 2010-03-15 16:34 »
Jaha ja gott folk! Då var lunchen avklarad! Min recension av lunchen kommer inte bli lika diger som skaparen av tråden.

Ringde innan för att boka bord eftersom det var fredag och misstänkte mycket folk. 3 personer. Mottagandet i dörren var helt ok..trevligt och formellt. Blev informerade att bordet skulle vara klart om 5 minuter så blev därför ombedda att sitta ner och vänta. Fick sedan bordet som sagt efter 5 minuter

Vi tog 2 Slottstekar och 1 Hjort-Wallenbergare. På bordet stod dom omtalade besticken i gröna servetter. Håller med förra recensent att det inte riktigt passar in. Ganska snabbt kom salladen in. Vanlig grönsallad med nån dressing som jag bedömde utseendemässigt som nån form av tapenade. Det blev en okulär besiktning pga att den var helt smaklös. Ingen sälta eller nån form av vinäger. Försökte verkligen hitta vad det smakade men hitta inget. Mina kompisar stod lika svarslösa inför dressingen.

I samband med salladen får vi också in bröd + smör. Brödet var helt ok..ett mjukt och ett hårt. Jag bedömde det mjuka som hemlagat. Smöret var gott och lagom tempererat.

Vi får beställa snabbt och enkelt. Trevlig servitör. Maten kom in väldigt snabbt..kanske efter 10 minuter vilket jag anser vara snabbt med en full restaurang.

Ja sen kommer vi till huvudnumret..maten. Min Hjort-Wallenbergare (195kr) var god. Härligt "luftigt" och välsmakande. Rårörda lingon var så bra som rårörda lingon kan vara. Till detta serverades en viltsky med stekt svamp + en god och krämig palsternackspure.
Slottsteken(125kr) serverades med nån gele, kokt potatis å pressgurka. Dom var nöjda men inte mer. Smakade steken..ja den var väl god men kan inte säga mer om den.

Ja maten var vällagad och god men sen var det väl inget mer med det. Servicen klanderfri å trevlig. Ingen episod med servitör som tog salladsskålarna mitt i maten. Hon kom fram en gång under maten och frågade om allt var till belåtenhet. Hon fick 3 ja till svar.

Mitt slutbetyg blir 3/5. Kommer inte gå dit igen tror jag..inte för att jag tyckte det var dåligt utan mer för att det finns mycket annat å prova till lunch och när jag tänker efter så kan jag t ex uppskatta en sushi-lunch för ett betydligt lägre pris lika mycket som detta. Jag hävdar inte att priset var för dyrt för jag den uppfattningen vissa personer har att lunchen av någon anledning skall vara billig anser jag vara fel. Om jag går dit igen blir det till kvällen för ala carte

Till sist...innan vi gick dit berättade jag för min ena kompis att Fond har en stjärna i Guide Michelin. När vi går därifrån så säger han till mig: "men du...du sa en stjärna i Michelin....hallååå..bes ticken i gröna servetter!!?" :)

Jag har bilder på salladen+besticken och maten men jag orkar inte hålla på å förminska dom. Skulle nån trots allt vilja se bilderna så skicka meddelande till mig så kan jag maila dom

« Senast ändrad: 2010-03-15 17:16 av chepplin »

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Write pancake in Swedish!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -