En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Kolgrillad ostsmörgås  (läst 3155 gånger)

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4483
    • Visa profil
Kolgrillad ostsmörgås
« skrivet: 2010-04-10 16:45 »
Vi ska ha en födelsedagslunch i mitten av maj. Förhoppningsvis är det vackert väder o man kan ha grillen igång. Men jag är trött på korv- o hamburgerkalas o planerar istället en sopplunch med tårtbuffé.
Till soppan (som man får i mugg för att kunna placera sig var man vill) hade jag tänkt mig en grillad ostsmörgås (grillad på gasol- eller kolgrill) Där tog det stopp. Hur gör man när man grillar smörgås utomhus? Vilket bröd är bäst? Ska man pensla smör/olja på utsidan? Vilken ost är bäst? Är det någon som vet något?

Kvasthilda

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
SV: Kolgrillad ostsmörgås
« Svar #1 skrivet: 2010-04-10 20:27 »
Vi har ett mackjärn som vi använder när vi gör varma mackor ute. Men dom blir ju inte GRILLADE förstås.

Men det är rackarns praktiskt, man gör dubbla mackor med till exempel ost och skinka i och smörar utsidan, sen gräddar man dom över elden. Går även utmärkt att steka hamburgare i eller grillkorv i mackjärnet om man inte har tid att vänta på grillglöd.

På frågan om vilket bröd vi använder är svaret: ICA-s limpa.
Det gör inget om det är enkelt.

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2010-04-11 09:57 »
Vilken bra idé, jag visste inte att det fanns såna apparater. Här får man ju både lite eld o rök + att man slipper bränna vid brödet.
Var köper man en sån? Är det något speciellt man ska tänka på?
Eftersom det är mannens födelsedag o han ska få en ny grillbok passar ju ett mackjärn också som present ;D

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2010-04-12 18:13 »
Nu har jag tittat runt lite på nätet o hittat mackjärn, smörgåsjärn o grilljärn. Förvirringen är total. Vad är det för skillnad på de olika järnen? Är det bara storleken?
Jag funderar på ett grilljärn för att kunna använda det till lite annat också. Är det någon som har ett grilljärn? Erfarenheter av detta?

helfgren

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2010-04-12 20:05 »
Vill du rosta brödet på grillen skulle jag åka på närmaste husvagnsaffär , där finns det brödrostar du ställer över gasolspisen . Men dem funkar dock lika bra på grillen.
När det gäller toastjärn för att ha över elden så tillverkar jag sådana om du skulle vara intresserad, dem jag gör är i järn och inte i aluminium, som bekant släpper ifrån sig onytigheter. Dem finns både för en och två smörgåsar .

MVH// Henrik
Carpe diem

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -