En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Frukt & Grönt  (läst 1917 gånger)

zigurd

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Frukt & Grönt
« skrivet: 2010-05-18 06:55 »
Frukt & Grönt är varor som inte står så högt på listan hos leverantörer till restaurang och storkök. Jag undrar om någon har lite åsikter, erfarenheter om dom som finns. Vad dom är bra dåliga på samt vilka man bör använda. Man vill ju inte gärna höra "slut hos grossist". Läste en insändare att man var väldigt missnöjd på Menigo för att varorna aldrig kom. När dom kom så var det inte Barillas lasagneplattor utan Euroshopper. Vad vet ni? Vilka ska man undvika?

/zigge

DRutström

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Frukt & Grönt
« Svar #1 skrivet: 2010-05-18 09:36 »
Hej!

Så vitt jag förstår det hela så har Menigo tappat en hel del sedan de var ICA Meny. ICAs inköpsorganisation på Frukt & Grönt är väldigt kompetent, däremot så förefaller det sig så att den riktar sig i det närmsta enbart till produkter tänkta att hamna hos en slutkonsument och inte på en restaurang.

Själv skulle jag välja att ha två samarbetspartners när det gäller just färskvaror som frukt och grönt, en stor grossist enbart sysslar med sånt, Everfresh (hette Lime tidigare) har jag enormt god erfernhet av, dom har ett bra sortiment, förmåga att lösa problem samt att man kan prata med någon på telefon. Beställer man av ICA/Menigo så gör man det, så vitt jag vet endast via Internet och måste man prata med någon så får man prata med någon pappersvändare på vid ett skrivbord som för det första inte besitter någon varukunskap och inte heller möjlighet att rusa ut på lagret och faktiskt fysiskt titta vilken kulör bananerna har.

Därtill skulle jag försöka få kontakt med någon lokal nasare som kan på kort varsel dyka upp med exempelvis en låda tomater, gurka eller vad det nu må vara. Det brukar vara aningen, om inte mycket dyrare, men det kan vara värt det om man sitter på pottkanten.

Måste tillägga att jag inte har så djup erfarenhet av vad gällande samspel mellan restaurang och grossist, däremot har jag jobbat mycket med frukt & grönt och grossiter.

/david

zigurd

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2010-05-24 09:59 »
Tack david för ett bra svar.
Det finns ju så oerhört många små frukt & grönsakshandlare.
Ingen mer som har några erfarenheter?
Tex dåligt packade varor, mosiga tomater osv?
Tacksam för alla synpunkter.

/zigge

Krista

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2010-05-26 14:26 »
Vet bara att när jag jobbade på frukt&grönt på ICA ett antal år sen så undvek vi Allfrukt, eller (F)Allfrukt då...

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -