En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Går det få bort vitlöksandedräkt?  (läst 28829 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6581
    • Visa profil
    • Matforum
Går det få bort vitlöksandedräkt?
« skrivet: 2010-11-25 10:35 »
Tsatsiki är jättegott men andedräkten är inte direkt fräsch efteråt. Finns nåt knep för att få bort viltlöksandedräkt?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

David

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Går det få bort vitlöksandedräkt?
« Svar #1 skrivet: 2010-11-25 12:02 »
Suga på rostfritt stål?

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4500
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2010-11-25 12:12 »
Sluta andas ;D

Robert021

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
    • Husihelvete.se
« Svar #3 skrivet: 2010-11-25 12:16 »
Tugga på en knippa persilja ska du se att det blir bättre. Helt 'aromfrí' blir inte utandningen men bra mycket bättre tycker min omgivning. ;)
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

MiGa

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2010-11-25 13:20 »
Jag tar alltid bort den gröna strängen i vitlöken har hört att om man tar bort den så luktar det mindre plus om man är magkänslig mot vitlök så ska det också hjälpa.

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
« Svar #5 skrivet: 2010-11-25 13:30 »
jag har hört att banan ska neutralisera viss doft. stämmer eller inte, jag vet inte. jag störs inte av att jag luktar vitlök!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

David

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2010-11-25 14:48 »
Det är ju mest gammal vitlök som luktar illa

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6581
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #7 skrivet: 2010-11-27 08:31 »
Hmm en del tips där. Vad som kan tänkas fungera och inte kanske beror på varifrån vitlöksandedräkten egentligen kommer. Ja den kommer genom munnen/näsan efter man ätit vitlök förstås, men vilken är den primära vägen för doftämnena, är det från vitlöksrester i munnen/halsen, eller är det ångor från matsäcken via matstrupen, eller går vitlöksdoft rent ut genom kroppen in i lungorna?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2010-11-30 12:45 »
Jag tar alltid bort den gröna strängen i vitlöken har hört att om man tar bort den så luktar det mindre plus om man är magkänslig mot vitlök så ska det också hjälpa.

Det där har jag å andra sidan hört är en myt. Men det kan nog ligga nåt i det om det stämmer att gammal vitlök luktar mest, för det är väl gammal vitlök som oftast har dessa groddar inuti. Eller brukar ni se grodden på alla vitlökar? För jag tror inte jag sett den i lökar som inte legat i min kyl i en månad. Det är ju gamla lökar som gror (får en grön utväxt) och startskottet kanske är grodden (eller skottet som blir grodden, den gröna utväxten alltså..? Är inte så botanisk av mig). Stinkämnena kanske är centrerade till groddskottet.

Vitlökslukt kan väl till och med tränga inom porerna och ens svett kan väl också lukta om man ätit mycket vitlök? För övrigt tycker jag det är rätt fånigt med folk som vägrar äta vitlök för att de är rädda att lukta. Ett liv utan vitlök är för mig helt otänkbart. Persilja har jag också hört är bra att tugga på mot andedräkten.

Ulf52

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2011-01-31 21:02 »
Nej.

Krista

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2011-02-01 08:36 »
Nej.

Hej! :)
Helt nej? Du tror inte man kan minska den dåliga andedräkten genom att tugga persilja då? Det har jag alltid inbillat mig funkar litegrann i alla fall.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -