En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Alfakaroten förlänger livet - hur mycket morötter äter du?  (läst 8942 gånger)

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6576
    • Visa profil
    • Matforum
"Det hittills förbisedda alfakarotenet som finns rikligt i pumpa och morötter minskar risken att dö i förtid med 39 procent. Alfakaroten kan vara en felande länk som förklarar varför vissa frukter och grönsaker, men inte vitaminpiller, tycks skydda mot hjärtsjukdomar, cancer och diabetes..." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/amne-i-gronsak-kan-forlanga-liv_5748397.svd

Enligt SvD:s (något rörliga) grafik (länk via länken ovan) med vad som innehåller mest alfakaroten, är pumpa med 4795 och morot med 3476 mikrogram per 100 gram de överlägset bästa källorna, sen följer vintersquash 682, maskrosblad 244, gröna bönor 156, kumquat 155 och mandarin och tomat 101.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

  • Mästerkock
  • ******
  • Antal inlägg: 1532
    • Visa profil
Intressant att detta kommer från en amerikansk undersökning där pumpan ju har en ganska framträdande plats och då inte bara till Halloween.
Video meliora proboque deteriora sequor

Kvasthilda

  • Köksbiträde
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
Då ligger jag bra till, morötter är den grönsak jag äter mest (ja ja, det är en rotfrukt, jag vet). Lätt att rycka med sig ur kylen på morgonen när man ska ha nåt till matdosan.

Maskrosblad och Kumquat blir det mer sällan om man säger så...... ;)
Det gör inget om det är enkelt.

Kvasthilda

  • Köksbiträde
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
En fundering på maskrosblad: Man brukar ju täcka över dom för att dom ska bli mindre beska men då blir dom blekare också. Blir det mindre alfakaroten i dom då?
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6576
    • Visa profil
    • Matforum
Bra fråga!

Närmaste jag sett är följande om morötter och betakaroten hos shenet "Svenska morötter innehåller mindre än sydliga p.g.a. den korta odlingssäsongen. Ju mognare morot (senare skördad), desto mer karotener. Halten stiger under lagring i ca tre månader efter skörden, sedan börjar den sjunka." http://www.shenet.se/ravaror/betakaroten.html

I rapporten Karotenoider av professor Göran Petersson hittade jag något annat intressant: "Karotenerna finns inlagrade i moroten, och vårt upptag av dem kan vara mindre än 10 % från hela morötter. Finrivning ökar upptaget betydligt och oljedressing ännu mer. Upphettning kan däremot orsaka en viss bildning av cis-isomerer med förlorad vitamineffekt." http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/89193.pdf
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

  • Köksbiträde
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
Så morotskaka är inget alternativ då? ;)
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

  • Forumvärd
  • *****
  • Antal inlägg: 6576
    • Visa profil
    • Matforum
Hehe, jaså är det i den formen du i själva verket äter lejonparten av dina morötter! Ja morotskaka är jättegott!

Hos beyondveg.com i texten "Comparison of vitamin levels in raw vs. cooked foods" under "Cooking's effect on bioavailability" står om betakaroten "Mild heating, such as steaming, appears to improve the extractability of beta-carotene from vegetables, and also its bioavailability. ...  However, additional heating can transform the naturally occurring trans double bonds into cis configurations, which reduces the biological value of beta-carotenes. ... heat treatment of raw carrot juice at temperatures comparable to those at pasteurization and boiling does not change the carotenes, while heating at temperatures used during sterilization results in rearrangement of the carotene molecules ... Note: sterilization typically uses temperatures of 180°C (356°F) for a few seconds, and kills all germs, whereas pasteurization is done at temperatures below boiling, and only kills most germs." http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

I boken "Essentials of Food Science" av Vickie A Vaclavik står "Cooking time does not negatively affect caretonoid pigments as much as it does for chlorophyll and changes are not as noticeable. However, upon heating and in the precensce of acid some molecular isomerization occurs. Specificaly, in caretonoids, the predominand trans molecular form, naturally present in plants, is changed to cis configuration in a matter of few minutes..." http://books.google.se/books?id=iCCsvwZrguUC&lpg=PA115&ots=AaZfw9EB0r&pg=PA115#v=onepage

Det verkar alltså som försiktig ångkokning strax under 100 grader är bra, medan syrlig miljö och värme en bit över 100 grader är dåligt för karoten. Så morotskaka är nog inte att tänka på. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

  • Köksbiträde
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
Då fortsätter vi äta morotskaka för att det är gott då och inte för att det är nyttigt. :)

Och jag fortsätter tugga min råa morot till lunchlådan.
Det gör inget om det är enkelt.

 

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -