En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Hur kyler man lämpligen matrester  (läst 2073 gånger)

vilsjin

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Hur kyler man lämpligen matrester
« skrivet: 2011-03-14 11:08 »
Igår blev det köttfärssås med spaghetti till lunch.
Spaghettiresterna kylde jag som jag brukar; fyllde på kallvatten i grytan och hällde det nu kalla innehållet genom durkslaget, ner i en plastburk och in i kylen.
Köttfärsen  hälldes över från LeCreuseten till en plastburk.
Sen bestämde jag mig för att experimentera lite med min nya Thermapen termometer (tack Gillius :)) och mätte färsens temperatur till 59C. En aningens för hett för att förpassas in i kylen minst sagt.
Jag fyllde upp vatten i vasken och tömde ner två dussin isbitar sen fick den köttfärsfyllda burken segla omkring där medan jag dukade av och fyllde diskmaskinen.
Var femte minut, på ett ungefär, rörde jag om i färsen och testade temperaturen igen. Den sjönk stadigt och efter ungefär 20-30 minuter var den strax över 20C varm.
På med locket och skjuts in i kylen.
Tanken bakom omrörningen var att snabbare sprida kallare färs från burkens sidor in mot mitten och på det sättet skynda på nedkylningen.
Jag är inte fysiker nog för att avgöra om det verkligen gör någon skillnad men så här i efterhand betvivlar jag det.

Jag börjar nu luta åt att det ur livsmedelshygienisk synvinkel vore bättre att sätta på locket direkt för att slippa mer kontamination från omgivningen.
Med locket på hade jag dessutom kunnat låta kranen spola i nytt kallt vatten hela tiden. Detta hade nog hållit vattnet kallare och gjort värmeväxlingen mellan burk och vatten effektivare.
Detta eftersom vatten i rörelse inte låter vattnet runt burken att få en högre temperatur än vattnet som helhet (lite som vindens kylande effekt).

Vad är rätt metod?

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4486
    • Visa profil
SV: Hur kyler man lämpligen matrester
« Svar #1 skrivet: 2011-03-14 16:07 »
Jag vet inte riktigt vad som är rätt eller fel men så här gör jag:
Lägger resterna i ett metallkärl (som leder värme) t.ex en kastrull. Sätter ner kärlet i diskhon. Spolar på kallt vatten tills kastrullen börjar lätta från bottnen. Sätter på lock. Byter vatten när det första är ljummet, passar då på att röra om i kastrullen. På med locket igen. Funkar för mig.
Att låta vattnet stå o rinna skulle skära i mitt miljösamvete.

Hasse

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1441
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2011-03-14 18:56 »
Tanken bakom omrörningen var att snabbare sprida kallare färs från burkens sidor in mot mitten och på det sättet skynda på nedkylningen.
Jag är inte fysiker nog för att avgöra om det verkligen gör någon skillnad men så här i efterhand betvivlar jag det.

Om man bara ser rent fysikaliskt att du vill kyla färsen så snabbt som möjligt, har du gjort helt rätt. Du ska hålla det omgivande vattnet så kallt som möjligt och röra om så att varm färs kommer ut mot grytans kalla sidor och botten. Temperaturen minskar nämligen som snabbast om skillnaden i temperatur mellan den heta färsen och det kalla vattnet är så stor som möjligt.

Kärlets material har också betydelse. Koppar och aluminium t.ex. är goda värmeledare, medan glas är exempel på ett material som leder värme dåligt.

Det är också fördelaktigt om du har ett kärl med en så stor kontaktyta mot vattnet som möjligt. En låg, vid ugnspanna av plåt borde vara utmärkt.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6580
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #3 skrivet: 2011-03-15 10:54 »
Jag börjar nu luta åt att det ur livsmedelshygienisk synvinkel vore bättre att sätta på locket direkt för att slippa mer kontamination från omgivningen.

Vad är det för slags föroreningar du tänker på, inte kan väl luften i ett vanligt kök innehålla så mycket jox att det ska spela nån roll?

Sätter på lock.

Är verkligen lock en bra idé om något skall svalna så fort som möjligt?
Den som inte frågar får inga svar.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -