En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Maguppror av tillsatta fibrer - Inulin, Oligofruktos  (läst 8753 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6576
    • Visa profil
    • Matforum
Fler och fler matvaror innehåller tillsatta fibrer som inulin och oligofruktos. Detta på grund av att vi konsumenter, påverkade av alla rekommendationer att äta mat med fibrer, gärna väljer sådana produkter. Dessutom tillsätts fibrer för att fylla ut "nyttiga" produkter där fett och kolhydrater tagits bort.

Att äta totalt 5 gram inulin om dan är bra och gynnar goda bakterier i magen. Men i större mängd gynnas även bakterier som producerar "koldioxid, vätgas, kvävgas, illaluktande sumpgas och olika svavelföreningar". Symptomen på detta kan vara gasbildning, magkramper, yrsel och även diarré.

Joanne Slavin, fiberforskare vid Department of Food Science and Nutrition, University of Minnesota, berättar att en måltid med 40 gram inulin ger diarré och att man får obehag av betydligt mindre, hennes egna studier visar på att vissa individer får symtom redan vid intag av 5 gram oligofruktos eller 10 gram inulin.

Till råga på allt visar en studie på kost och livslängd (länk nederst) att industrifibrer som inulin och oligofruktos inte har några som helst positiva effekter. Vill man äta nyttigt är det fullkornsprodukter som gäller.

Inulin kan på innehållsförteckningen heta Fruktooligosackarid, Oligosackarid, Cikoria extrakt, Cikoria Fiber, Cikoriarotfiber och Fruktan.

¤ SvD - Magen i uppror av tillsatta fibrer
¤ Joanne L. Slavin
¤ SvD - Tillsatta fibrer saknar hälsoeffekt
¤ Dietary Fiber Intake and Mortality in the NIH-AARP Diet and Health Study
Den som inte frågar får inga svar.

Anders Lindström

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Maguppror av tillsatta fibrer - Inulin, Oligofruktos
« Svar #1 skrivet: 2012-01-29 11:23 »
Jag har undrat om detta inulin är bra eller inte. I Wikipedia står att läsa:

Inulin är en kolhydrat (polysackarid) som räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag-tarmkanalen. Inulin utgör upplagsnäring i roten hos några korgblommiga växter, till exempel dahlior, jordärtskocka och krisslor. Inulin har blivit en populär tillsats i industriellt framställd mat.

Andreas min fråga är: vet du om inulin kan framställas syntetiskt? Jag har svårt att tro att industrin skulle tjäna några pengar på att odla dahlior, jordärtskocka och krisslor för att utvinna fibrer. Om jag var i matindustrin skulle jag sätta fart på kemisterna att tillverka inulin i fabrik.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -