En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Termomixer - värd att köpa?  (läst 28447 gånger)

webguide

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
SV: Termomixer - värd att köpa?
« Svar #20 skrivet: 2018-09-25 07:33 »
Jag har haft min Thermomix 5 i ca. 2 år. Den används inte dagligen, men flera gånger i veckan. Den som tror att Thermomix bara är en mixare för 11000 kronor vet inte bättre. Visst kan man använda den som mixare men Thermomix är egentligen en matlagningsmaskin med vilken man kan laga en hel meny med t.ex. kokta potatis, ångkokta grönsaker, kalops - allt samtidigt!
Varje månad kokar jag 2 glas Lemmon Curd. Smaken är intensivare och inte jämförbar med den man köper i butiken.
Kokböckerna finns på en "rund chip" som man placerar på maskinens vänstra sida. Den innehåller steg för steg anvisningar i displayen. 
Det finns en inbyggd våg så man slipper köksvågen vid matlagningen eller bakningen.
Vi uppskattar brödet som vi bakar i lergrytan. Degen blandas knådas  på nolltid i Thermomix.
Många recept följer med i den gröna receptboken (även tillhörande chip) som följer med leveransen. Där finns recept för förrätter huvudrätter, efterrätter, vegetariska rätter, pålägg, drinkar mm....
Thermomixen är värt varenda krona. Många har försökt göra kopior men ingen har lyckats.

Hotmix är betydligt "bättre" än Thermomix, home-versionen kostar drygt 8000 sek och klarar 150 grader, hög kapacitet på motorn och flera andra funktioner som är bra. Proversionerna har ännu högre kapacitet och Thermomix kan inte mäta sig med dem. Så jag kan inte hålla med om att Thermomix är det självklara valet om man skall lägga pengar på en värmemixer.

Mat-Janne

• Diskare
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Termomixer - värd att köpa?
« Svar #21 skrivet: 2018-09-30 19:16 »
Thermomix är egentligen en matlagningsmaskin med vilken man kan laga en hel meny
Kan någon förklara vad en sådan är för något? Slänger man bara in några ägg, lite potatis, några biffar och en flaska vin och så kommer det ut en tre-rätters? Eller?
Hur används den?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -