En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Kycklingburgare i snabbakat grillbröd  (läst 2041 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6576
    • Visa profil
    • Matforum
Kycklingburgare i snabbakat grillbröd
« skrivet: 2007-07-14 17:48 »
Tänkte så här i den vanliga lördagsstiltjen på forumet berätta om ett bra recept jag prövade igår som är perfekt för dig som gillar nybakat bröd samt att tillaga så mycket som möjligt på grillen.

Jag fick ett reklamblad från Konsum Nord i min hand för några dagar sedan med ett recept på Kycklingburgare i snabbakat grillbröd som verkade skoj.

Hittade även igen samma recept på nätet.
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=37680

I det receptet ingår grillburgare av kryddig kycklingfärs, 4 tsk valfri Crostineria från Zeta och Coops salladsdressing, men jag hade ingetdera. Istället för grillkycklingburgare tog jag och delade vanliga kycklingfilér i två delar på höjden, istället för Crostinera tog jag gorumetgruppens bruschetta mix och istället för coops salladsdressing naturell lätt creme fraiche.

Receptet på grillbrödet såg ut att innehålla på tok för mycket salt så jag halverade. Så här blev det till sist:

Till 4 portioner
¤ 2 st på höjden halverade kycklingfileer
¤ 1 liten squash i skivor längsmed
¤ Salladsblad
¤ Svarta oliver
¤ Lätt creme-fraiche
¤ Bruschettamix med tomat vitlök och örter (blandas med olivolja och vatten)

Grillbröd
¤ 2,5 dl rågsikt
¤ 2,5 dl vetemjöl
¤ 2 tsk bakpulver
¤ 1 tsk salt
¤ 2 dl vatten

Gör deg av alla brödingredienser i en bunke. Dela i 8 bitar och platta ut dem till runda kakor 8-10 cm (kavel är helt onödigt).

Grilla de halverade kycklingfiléerna, salta och peppra, lägg på en varm tallrik med folie över för varmhållning.

Pensla squashen med lite olja blandat med svartpeppar, salt och soja och grilla.

Grilla bröden en stund på varje sida, det går rätt fort. När de verkar klara - ta en provbit och testa.

Montera burgaren: bröd - sallad - squash - filé - bruschettamix - creme fraiche  - oliver - bröd. Se bild nedan. (Min bild blev tyvärr inte lika fin som Coops.)

Det hela blev väldigt smaskens.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1360
    • Visa profil
SV: Kycklingburgare i snabbakat grillbröd
« Svar #1 skrivet: 2007-07-15 19:42 »
Mmmm.. det där såg riktigt gott ut!

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -