En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Knivbryne biltema/Jula  (läst 12321 gånger)

Bokaj

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Knivbryne biltema/Jula
« skrivet: 2012-02-24 21:39 »
Varför ska jag inte köpa dessa brynen?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Verktygsbryne-192151/

http://www.jula.se/kombinationsbryne-150-mm-122014

Jag har idag billigare brynen och har insett att jag tycker det är såpass roligt att slipa själv att jag bestämt mig för att skaffa mer seriösa stenar. Efter att ha letat runt på olika forum och försäljningsställen har jag en beställning på en tysk hemsida som bara väntar på att jag ska klicka på köpknappen. Men då började jag fundera på om det är sån skillnad på stenar för runt 2-300 kr/st och dessa ovan?
Så vad säger ni?

vilsjin

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Knivbryne biltema/Jula
« Svar #1 skrivet: 2012-02-25 11:05 »
Uppgiften om att ena sidan är grov och den andra fin säger inte så mycket.  Misstänker att båda är på tok för grova för köksknivar.

vilsjin

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2012-02-25 11:10 »
Stenar för 200-300kr är riktigt billigt. Glöm dock inte att skaffa något att plana stenarna med, annars blir de snart oandvändbara.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6581
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #3 skrivet: 2012-02-27 19:27 »
Uppgiften om att ena sidan är grov och den andra fin säger inte så mycket.  Misstänker att båda är på tok för grova för köksknivar.

Rimligtvis borde väl kundtjänst hos respektive företag kunna ge mer konkret uppgift än så?
Den som inte frågar får inga svar.

Bokaj

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2012-02-28 01:27 »
Jag har fortfarande inte haft möjlighet att lägga på beställning de mer seriösa stenarna men jag är heller inte nöjd med motiveringen till varför jag skall satsa på dem... Det svar jag fått nu gör mig nyfiken på att testa något av de billiga brynena först. Att de kanske är för grova betyder inte att de är det!

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #5 skrivet: 2012-02-28 09:36 »
Som jag precis var inne på ovan, är det inte enklast att kontakta Biltemas respektive Julas kundtjänst och be om fabrikantens siffror på grovlek (grits, mikron, korn ungefär som sandpapper)? Med de siffrorna kan man direkt avgöra om de är "för grova".

Bokaj

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2012-02-28 23:22 »
Så det är vad det hänger på? Är grovleken den man vill ha skiljer det inget mellan en billig sten och en betydligt dyrare? Det kan inte stämma! :)

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #7 skrivet: 2012-03-01 09:33 »
Grovleken är a och o för att få en fin och bra egg på kniven. Om sen också själva materialet i stenen eventuellt påverkar slipresultatet vet jag inte. Antar dessutom att livslängden kan skilja en hel del.

DRutström

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2012-05-01 19:16 »
Biltema, Jula och andra inrättningar brukar sälja ungefär samma typ av bryne. Det är oftast ett kiselkarbid i grovlekar kringom 110-200 grit (grovt-som-tusan), mer exakt tillverkning än så är det inte och ett tämligen värdelöst verktyg om du vill ha vass kniv. Duger till att grada av saker, inte mycket mer.

Ibland kan det också vara ett bryne av aluminiumoxid, brukar då sträcka sig upp till cirka 600 grit, fortfarande väldigt grovt. Går att få skärpa på knivar, men ingen egg man kan spegla sig i.

Båda typerna av brynen i de grovlekar som säljs är inte bara dåliga att vässa köksknivar med ur ren skärpesynvinkel, dom avverkar också rätt mycket material från kniven vilket kan vara lite tråkigt.

jockefors

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2012-06-02 20:38 »
hej... jag slipar mina egna knivar med en bänkslip....köpte en filt skiva + polermedel ....tar 1min å polera eggen å strappa den med en läderrem
vid värre knivar så slipar jag dom på typ kiruna slipen å polerar sen eggen med filten ....funkar faktiskt riktigt bra

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -