En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Fördomsfulla matråd till den mångkulturella vårdskaran  (läst 1074 gånger)

Stig Björne

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
    • Stig Björne Blogg
Hittade även detta, matråd för vårdgivare inom svensk sjukvård med tanke på den mångkulturella vårdskaran.

Mat för andra kulturer: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Valkommen_till_Vardgivarwebben/Riktlinjer--metoder/Handbocker/Nutrionsparm/Mat-for-andra-kulturer/Mat-for-andra-kulturer/

Sidan avhandlar riktlinjer med hänsyn till olika religioner. Vad sägs som råden:

"Om man önskar föra in svenska livsmedel i kosten är det bäst att servera dem till frukost eller till mellanmål."

eller

"Många invandrare är vana vid att laga sin mat genom att blanda ihop ingredienserna och koka dem i en sås till grytor. Gryträtter accepteras därför ofta."

Det var nog det mest fördomsfulla löjliga jag hört på länge. Invandrare gillar grytor! Gör de? :)

Om jag åker till Bogota vill jag då helst ha gryta? Jag är ju invandrare då.

Anders Lindström

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Kostråden är ju inte precis kokkonstorienterade utan snarare beteendesociala. Då blir råden platta och löjliga, nästan kulturrasistiska.

Det vore ju roligt om det stod i en fransk kokbok på svenska att om rätten ska tillredas i Östeuropa är det bästa att blanda ihop allt i en gryta eftersom den statistiska sannolikheten är större att det blir en framgång längs grytlongituden.

Hittade även detta, matråd för vårdgivare inom svensk sjukvård med tanke på den mångkulturella vårdskaran.

Mat för andra kulturer: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Valkommen_till_Vardgivarwebben/Riktlinjer--metoder/Handbocker/Nutrionsparm/Mat-for-andra-kulturer/Mat-for-andra-kulturer/

Sidan avhandlar riktlinjer med hänsyn till olika religioner. Vad sägs som råden:

"Om man önskar föra in svenska livsmedel i kosten är det bäst att servera dem till frukost eller till mellanmål." eller "Många invandrare är vana vid att laga sin mat genom att blanda ihop ingredienserna och koka dem i en sås till grytor. Gryträtter accepteras därför ofta."

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -