En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: köksprocent  (läst 6050 gånger)

surfo

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
köksprocent
« skrivet: 2012-06-14 20:31 »
kan någon förklara detta begrepp för en nyfiken kille, hur räknar man , vilka uppgifter behövs för att kunna räkna ut den?

Hasse

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1440
    • Visa profil
SV: köksprocent
« Svar #1 skrivet: 2012-06-15 13:28 »
Jag googlade på "köksprocent" och hittade en sida som kanske kan vara till hjälp:

http://www.kockarnasvardag.se/33458840

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6580
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #2 skrivet: 2012-06-16 14:22 »
Jag försökte hitta köksprocent där men såg bara "Matprocent, eller råvarukostnadsprocent" förklaras i texten. Fast det är kanske samma sak?
Den som inte frågar får inga svar.

surfo

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2012-06-27 15:18 »
det var matprocent jag var ute efter tack :), men nu ledde det mig vidare till en ny fråga,
så här stod det på kockarnasvardag.se:

"För att det skall bli rätt när man räknar så har jag fått lära mig att räkna allt utan moms. Sedan får man lägga på momsen när man räknat ut hur mycket maten skall kosta, gästen skall alltså betala momsen. Vill du räkna ut din matprocent så måste du först dra ur momsen på försäljningspriset och sedan göra som exemplet ovan.

För att "dra ur" den redan pålagda  momsen (25 %) på ett försäljningspris på 225:- så tar du 225 x 20 % (tryck på procentknappen)  = 45 kr i moms.

Försäljningspris (utpris) ex moms blir 225 - 45 = 180 kr

För catering gäller ju en lägre moms 12%. För att "dra ur" den redan pålagda momsen på ett försäljningspris på exempelvis 75:-, då tar du
75 x 10,71 %. = 8,o3 kr i moms.  75 - 8,03 = 66,97 kr ex moms."

min fråga är varför om man ska dra av moms på ex. 12% av ett pris så använder man 10,71% i räkneexemplet? varför inte 12% som momsen är?
och likaså hur kan pålagd moms på 25% dras av som 20% i exemplet ovan

Hasse

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1440
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2012-06-27 23:40 »
min fråga är varför om man ska dra av moms på ex. 12% av ett pris så använder man 10,71% i räkneexemplet? varför inte 12% som momsen är?
och likaså hur kan pålagd moms på 25% dras av som 20% i exemplet ovan

Jag ska försöka förklara.

Att momsen är 25 % innebär att du ska lägga på 25 % i skatt på det pris du vill ha. Låt oss säga att du vill ha 4 kr för en bulle. 25 % är lika mycket som en fjärdedel, så du ska lägga till en fjärdedel av 4 kronor.

En fjärdedel av 4 kronor är 1 krona, så du måste lägga till 1 krona i skatt. Det blir alltså 5 kronor som kunden ska betala inklusive moms.

Nu vänder vi på steken. Du vill ha ett pris till kunden på 5 kronor inklusive moms, men vill veta hur mycket du får behålla av den femkronan.

En fjärdedel av 5 kronor är mer än 1 krona, närmare bestämt 1,25 kr.
5 - 1,25 = 3,75
Det stämmer inte! Vi vet ju från det första exemplet att bullen kostar 4 kr exklusive moms.

Därför måste du använda olika procentsatser beroende på om du ska lägga till momsen som i första exemplet, eller dra av momsen som i det sista exemplet.

För att "dra ur" den redan pålagda  momsen (25 %) på ett försäljningspris på 225:- så tar du 225 x 20 % (tryck på procentknappen)  = 45 kr i moms.

Försäljningspris (utpris) ex moms blir 225 - 45 = 180 kr

Ett snabbare sätt är att räkna

225 x 0,8 = 180

så får du svaret direkt. Att ta gånger 0,8 är samma sak som att dra av 20 %.

För catering gäller ju en lägre moms 12%. För att "dra ur" den redan pålagda momsen på ett försäljningspris på exempelvis 75:-, då tar du
75 x 10,71 %. = 8,o3 kr i moms.  75 - 8,03 = 66,97 kr ex moms."

Med cateringmoms kan du räkna

75 x 0,8929 = 66,97

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -